ايران يكي از كشورهاي پرطرفدار گردشگري بدليل سابقه تاريخي و فرهنگي است. ايران داراي سي و يك استان است كه استان گيلان در شمال ايران در كنار درياي خزر يكي از كوچك ترين استان هاي كشور به حساب مي آيد، عليرغم كوچكي آن جاذبه هاي گردشگري فراواني دارد. سیاهکل یکی از شهرستان های تاریخی استان گیلان است، که از آن در اسناد تاریخی بسیاری یاد شده است. از آنجایی که این منطقه همیشه دارای ساکنینی بوده، ساخت و ساز در آن به صوت مداوم صورت می گرفته است، که برخی از این آثار هم اکنون نیز وجود دارند و به عنوان آثار تاریخی از آن ها یاد می شود. شهرستان سياهكل از شمال و شمال شرقي به شهرستان لاهيجان، از شمال غرب به شهرستان رشت، از غرب جنوب و جنوب غربي به شهرستان رودبار و استان قزوين، ازجنوب شرق به شهرستان رودسر، از شرق به شهرستان املش و لنگرود محدود مي شود. از آثار تاریخی موجود در این شهرستان می توان به محوطه هاي باستاني، شامل قلعه هاي تاريخي مانند قلاكوتي آسياب سر، كافر قلعه ايشكوه، قلعه بنه زمين، قلاكوتي دزد دره، قلعه فيروزكوه، قلعه كلاك، قلعه و برج گرماور، تونل قديمي، غار تاريخي ديارجان، حمام تاريخي ديلمان، كاروانسراي سرداب،  روستاهايي مانند پير كوه، آسيابرزش، اسپيلي واقع در ديلمان، خانه عضدی و بسیاری دیگر را نام برد.

معرفی خانه عضدی

معرفی خانه عضدی

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد خانه عضدی، که یکی از آثار تاریخی موجود در شهرستان سیاهکل است، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. خانه عضدی در شهر سیاهکل قرار دارد و عمر آن به اواخر دوران قاجار بر می گردد و با نام قِزِل خانم نیز مشهور است. خانه های تاریخی، بخش عمده ای از بافت شهرهای تاریخی به شمار می آیند که نشانگر هویت آن جامعه هستند به خصوص خانه های به جا مانده از دورۀ قاجار که در معماری ایران  نقش تأثیرگذار در معماری داشته است. خانه جایگاهی برای بقاء انسان بوده و خواهد بود خانه را می توان با روح انسان در رسیدن به تعالی همسفر انسان کرد علاوه بر این ماهیت روح انسان در جهت تعالی با حس مکان شکوفا و شرایط را در جهت پدیدار شدن تشکیل می دهد. خانه عضدی، از جمله خانه های تاریخی است که امروزه به موزه تبدیل شده است و از آن به عنوان ساختمان موزه استفاده می شود و آثار تاریخی یافت شده در این منطقه در آن نگهداری می شود. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۴ به شماره سند ۱۵۲۲۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌ است.

معماری خانه عضدی

خانه های تاریخی را بر اساس موقعیت اقلیمی محلی که در آن قرار داشتند می ساختند و می توان گفت اقلیم یکی از تاثیر گذار ترین عوامل در معماری خانه ها بوده است. خانه عضدی در دو طبقه بنا شده و دارای پلانی مستطیل شکل است. این خانه عمارتی در وسط حیاط است و مساحتی برابر با 400 متر مربع دارد و 13 اتاق در آن دیده می شود که به صورت قرینه در دو طبقه خانه چیده شده اند. سقف خانه به صورت شیروانی و سراسر آن با سفال پوشش داده شده که برگرفته از معماری سنتی گیلان است. تزئینات این خانه شامل گچ بری هایی در نمای بیرونی و داخل خانه و همچنین وجود آئینه کاری هایی منحصر به فرد در داخل خانه می شود.

راه های دسترسی به خانه عضدی

راه های دسترسی به خانه عضدی

همانطور که در بخش های قبل اشاره شد، این بنا در داخل شهر سیاهکل قرار دارد، پس برای اینکه از این بنا دیدن کنید باید به این شهر سفر کنید که با استفاده از خرید بلیط اتوبوس سیاهکل از مستر بلیط می توانید این سفر را انجام دهید.

بازدید از خانه عضدی

برای دیدار از این زمانی بین یک تا دو ساعت احتیاج دارید و در این مدت می توانید کل بنا را ببنید. پس از تماشای این بنا، می توانید به گردش در شهر و در اصلاح خیابان گردی بپردازید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. کتایون پاسخ

    با سلام، قرار بود به عنوان موزه استفاده بشه که اجرایی نشد. متاسفانه بنا رو به خرابی میره و نیامند توجه مسئولین میراث فرهنگی هستش…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *