شهرستان دماوند، یکی از شهرهای توریستی ایران به شمار می رود. این شهر زیبا، یکی از شهرهای زیر مجموعه پایتخت یعنی استان تهران است که مکان های گردشگری بسیار زیادی دارد و حتی برخی از این جاذبه های گردشگری، در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده اند. دریاچه تار، تنها یکی مکان های زیبای دماوند است که با تضاد بسیار چشم گیر، حتی توریستان خارجی را هم به خود جذب می کند. دریاچه تار علاوه بر این که مکانی تفریحی است، جزو دریاچه های مهم تهران به شمار می رود و از برخی امکانات آن مثل، پوشش های گیاهی و پوشش جانوری استفاده می کنند. مجله مستر بلیط هم همواره سعی می کند که در این باره همه اطلاعات مورد نیاز را به شما ارائه دهد، پس اگر مستاق هستید که همه چیز را راجب دریاچه بدانید، حتما تا انتها با ما همراه شوید.

درباره

دریاچه تار، یکی از دریاچه های استان تهران است که فضا و موقعیت قرار گرفتن آن در بین کوها، گردشگران را شگفت زده می کند. این دریاچه با تنوع زیاد در پوشش جانوری و گیاهی، به یکی از بهترین مکان ها هم برای ماهی گیری و هم گذراندن اوقات فراغت تبدیل شده است. همچنین دریاچه تار، دستی بر داستان ها و افسانه ها هم دارد. شاید این موضوع کمی عجیب باشد اما مردم بومی دماوند و کسانی که در نزدیکی تار زندگی می کنند، داستان هایی را تعریف می کنند که کمی غیر قابل باور و کمی هم وحشت آور است. مثلا برخی از افراد عقیده دارند که دریاچه تار، در گذشته جایگاهی برای پناه دزدان دریایی بوده و در زمان حال هم، کف دریاچه از طلاهای به جا مانده دزدان  پر شده است. شاید این موضوع کمی خوشحال کننده باشد، اما طبق تحقیقات مستر بلیط، این موضوع صحت ندارد و تا کنون هم ردی از دزدان پیدا نشده است. افراد دیگری هم عقیده دارند دریاچه به دلیل این که در بین کوها واقع شده، مکانی برای رفت و آمد موجودات عجیب و غریب، مثل جن و پری ها است. این داستان کمی از عقل به دور است اما برخی از افراد بومی دماوند، بر روی ماجرای این داستان مستحکم ایستاده اند و عقیده دارند که حتی برخی از آنان را مشاهده کرده اند‌. البته از زمانی که این شایعات در بین مردم پخش شد و دریاچه هم به مکانی تفریحی تبدیل شد، نگهبان هایی را در آن جا قرار داده اند که هم از دریاچه محافظت کنند و هم به گونه ای از ترس مردم و افراد گردشگر بکاهند.

درباره

نقشه و معرفی بخش های مختلف

این دریاچه که در میان کوه ها و تپه های البرز قرار گرفته، دارای منظره بسیار دلشنینی است. مثلا تصور کنید که در میان انبوهی از کوه ها، نگینی آبی رنگ، به وجود بیاید و فضا را کاملا عوض کند. این دریاچه جزء مشهور ترین مکان های  گردشگری شهرستان دماوند به حساب می آید، به گونه ای که هرسال، جمعیت بسیار زیادی هم از استان تهران و هم بقیه استان ها برای بازدید از این دریاچه سفر می کنند. این مجموعه، همانند بقیه دریاچه ها مشخصات ثابتی دارد که یکی از آن ها ارتفاع دریاچه از سطح دریا است؛ ارتفاع دریاچه تار از سطح دریا ۲۹۰۰ هزار متر است و عمق نسبتا زیادی هم نسبت به دریاچه های موجود در تهران دارد. همچنین با بازدید کردن از دریاچه می توانید هم ماهیگیری کنید و هم در کوه های اطراف دریاچه، به کوهنوردی بپردازید و از طبیعیت اطراف هم لذت ببرید.

گونه جانوری دریاچه تار

همان طور که در مطالب قبل به این موضوع اشاره کردیم، دریاچه تار، دارای گونه های جانوری متعددی است که می توان به مهم ترین آن ها، یعنی ماهی ها اشاره کرد. با سفر کردن به این منطقه، افراد می توانند انواع ماهی های قزل آلا و حیوانات پستانداری مثل بز کوهی، قوچ، میش و … را مشاهده کنند.

پوشش گیاهی دریاچه تار

دریاچه زیبای تار، در میان کوها واقع شده است و بر روی کوه ها هم انواع گیاهان و داروهای کوهی وجود دارد که همه در یک سطح هستند و درخت های بزرگ و تنومند در اطراف دیده نمی شود.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

برای این‌ که از دریاچه بازدید کنید، هیچ محدودیتی وجود ندارد و با خیال راحت حتی می توانید شب را هم در آنجا بگذارنید. تا کنون در کوه های اطراف و خود دریاچه حیوان وحشی دیده نشده و کاملا امن است. البته به یاد داشته باشید که در هنگام بازدید کردن از دریاچه، مراقب کودکان خود باشید؛ عمق دریاچه برای کودکان اصلا مناسب نیست و اگر وارد آن شوند، ممکن است که غرق شوند.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

دریاچه تار در شهرستان دماوند و نزدیک به روستای هویر واقع شده است. دسترسی با تمام وسایل نقلیه به دریاچه امکان پذیر است و حتی افرادی هم که در استان تهران ساکن هستند، می توانند با تهیه بلیط اتوبوس، به این  شهرستان سفر کنند و از دریاچه تار و دیگر جاذبه های گردشگری بازدید کنند. همچنین بقیه افراد هم از شهرهای دیگر، می توانند همراه با تور گردشگری یا وسیله نقلیه شخصی، به مشاهده دریاچه بسیار زیبای تار بروند و با شنا کردن در آب شیرین آن، خاطرات خوشی را برای خود ثبت کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *