اگر گذری به جنوب ایران بخصوص خوزستان را داشته باشید، بدون شک نام شهر تاریخی و قدیمی دزفول را خواهید شنید. شهر دزفول در دامنه ی رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است که قدمت این شهر را مربوط به دوران ساسانیان می دانند. قلعه شاداب یکی از میراث ارزشمند و به یادگار مانده از تاریخ گذشته ایران است که در شهر زیبای دزفول و در بخش شیهون واقع شده است. قلعه شاداب در واقع بزرگ ترین قلعه طبیعی و هم چنین مسکونی ایران محسوب می شود. در ادامه مجله مستر بلیط به ارائه اطلاعات دقیق تری از این قلعه تاریخی می پردازد.

تاریخچه قلعه شاداب دزفول

همانطور که گفته شد قلعه شاداب از آثار تاریخی و ارزشمندی است که اکثر تاریخدانان ایرانی، تاریخچه و قدمت ساخت آن را به دوران ساسانیان نسبت می دهند که در آن زمان این قلعه به دژ انوشبرد و دژ فراموشی نیز معروف بوده است. اما طبق شواهدی که از گذشته باقی مانده است اینطور بیان می کند که این قلعه در دوران ایلامیان نیز وجود داشته است و در آن زمان برای موارد مفیدی از این قلعه استفاده می کردند که برخی نیز به این خاطر قدمت قلعه را مربوط به دوران ایلامیان می دانند. نام قلعه شاداب، برگرفته شده از کدخدایی است که نام او شاداب عبدل بوده است. تا اواخر دهه 50 و حتی اوایل دهه 60، مردمانی در این قلعه زندگی می کردند و در آن سکونت داشتند. مستر بلیط به گردشگرانی که علاقه به دیدن قلعه های طبیعی وتاریخی را دارند، پیشنهاد می کند که دیدن این قلعه ی زیبا را از دست ندهند.

تاریخچه قلعه شاداب دزفول

نقشه و معرفی بخش های مختلف آن

شیهون بخشی ازشهر دزفول که قلعه شاداب در آن قرار گرفته است و در سال های اخیر، شکار حیوانات در آن، بخاطر حفظ گونه های نایاب جانوری ممنوع شده است. این منطقه ی شکار ممنوع، به وسعتی حدود 5 هزار هکتار که در شرق دریاچه شیهون واقع شده است و یکی از مکان های طبیعی و دیدنی دزفول محسوب می شود. این منطقه از بخش شمالی آن به پا قلعه و روستای اسلام آباد، از بخش جنوبی به رودخانه دز و هم چنین دره کول خراسان، از بخش غربی آن به روستای پامنار و دریاچه سد دز و از قسمت شرقی به روستای بازارگه و بیشه بزان راه دارد. راه ورودی به قلعه شاداب نیز، معمولا از طریق دروازه شمالی که در نزدیکی روستای اسلام آباد واقع است ممکن است. هنگامی که وارد ورودی قلعه شاداب می شوید در ابتدا می توانید قبرستان قدیمی را مشاهده کنید که روی سنگ قبرهای این قبرستان طرح ها و اشکال مختلفی مثل انواع حیوانات و اشیا حکاکی شده است، که هر کدام از این حکاکی ها نشان دهنده مشخصات فردی است که در خاک آرمیده است. در همان ابتدای راه قلعه، یک در و یک پل چوبی در کنار پرتگاهی قرار گرفته است که بخاطر مسیر ناهموار و سختی که دارد بهتر است بصورت تکی از آن عبور کرد تا دچار مشکل و آسیبی نشوید.

تقسیمات ساختمانی قلعه شاداب

اگر با دقت به بنای این قلعه نگاه کنید، متوجه شکل گرفتن طبیعی این قلعه در دامنه های کوه خواهید شد که از این لحاظ با سایر قلعه های موجود در ایران متفاوت است. قلعه بزرگ شاداب وسعتی با ابعادی به طول 10 کیلومتر و عرضی حدود 4 کیلومتر را دارد. نکته جالبی که در ساخت این قلعه وجود دارد این است که دیواره این قلعه در اثر ریزش دیواره ها بصورت همزمان و هم چنین فرسایش آن به خاطر طغیان آب های رودخانه دز حاصل شده است. اگر از ورودی این قلعه گذر کنیم، فضاهای اتاق مانندی را خواهیم دید که به داخل بخش درونی کوه حفر شده اند. سپس حفاظ هایی را خواهیم دید که بصورت دیوار هایی از جنس گل و خشت و سنگ هستند. چشمه هایی با آب نسبتا کم و هم چنین تعدادی حوضچه آب نیز در این قلعه به چشم می خورد که منابع تامین و ذخیره آب در گذشته برای ساکنانی بوده اند که در قلعه شاداب سکونت داشتند.

شرایط بازدید از قلعه شاداب دزفول

شرایط بازدید از قلعه شاداب دزفول

شهر دزفول که در بخش جنوب غربی ایران قرار گرفته است، آب و هوای بسیار گرمی  را دارد. که البته در فصل تابستان گرم ترین روز های خود را تجربه می کند. اما اگرقصد سفر کردن به این شهر از خوزستان را دارید و مایل اید که قلعه تاریخی شاداب را از نزدیک ببنید، بهترین زمان سفر به این شهر در اوایل بهار می باشد که آب و هوا خنک و مطلوب است و در این ایام که همراه با تعطیلات نوروزی آغاز می شود، زمان خوبی برای فراغت از کار و مسافرت به شهر زیبای دزفول است. علاوه بر فصل بهار، زمان مناسب دیگر برای بازدید از این منطقه، در فصل های سرد سال نیز می تواند، انتخاب خوبی باشد.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

اگر شما جزء افرادی هستید که علاقه به مسافرت به شهر های مختلف ایران بخصوص شهر دزفول را دارید و البته هزینه سفر نیز برای شما اهمیت دارد می توانید با تهیه و خرید بلیط اتوبوس دزفول، با هزینه مناسبی به این شهر سفر کنید. اگر چه بجز اتوبوس شما می توانید بسته به هزینه ای که برای سفرتان مدنظر دارید از هواپیما و قطار نیز استفاده کنید. برای کسانی که زمان کوتاهی برای اوقات فراغت دارند و نگران نبود زمان کافی برای داشتن یک سفر خوب به شهر دزفول را دارند، پیشنهاد می کنیم که با خرید بلیط هواپیما دزفول با زمانی کوتاه تر از سایر وسایل نقلیه دیگر، می توانند از جاذبه های گردشگری این شهر مخصوصا قلعه زیبای شاداب دیدن کنند. تنها راه ونحوه دسترسی و بازدید از قلعه شاداب بوسیله دروازه ای است که در بخش شمالی قلعه قرار دارد و از طریق روستای اسلام آباد می توان به دروازه ورودی قلعه رسید. معمولا در ایام نوروز این قلعه به روی اهالی این منطقه و هم چنین سایر گردشگران و مسافران باز می شود و عموم مردم می توانند چند ساعتی از این میراث ارزشمند شهر دزفول دیدن نمایند.

آدرس قلعه شاداب : استان خوزستان، شهر دزفول، بخش شیهون، روستای پامنار قلعه شاداب.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *