شهر کرد از مرتفع ترین شهرهای ایران است که به دلیل آب و هوای بی نظیر، طبیعت سرسبز و جاذبه های گردشگری و تاریخی متعددی که دارد هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کنند. بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به شهر کرد و بازدید از بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی آن است. از جمله مشهورترین و ارزشمند ترین جاذبه های تاریخی آن می توان به مسجد اتابکان اشاره نمود که سبک معماری منحصر به فردی دارد. اگر می خواهید با مسجد اتابکان بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه مسجد اتابکان

مسجد اتابکان شهرکرد یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر کرد، که در بافت تاریخی آن واقع شده، است و قدمت آن به قرن هفتم هجری باز می گردد. در واقع این مسجد در زمان اتابکان لر بزرگ که در سال 605 هجری قمری در چهار محال و بختیاری حکومت می کردند ساخته شد. حکومت اتابکان لر بزرگ تا نیمه قرن نهم ادامه داشت اما آخرین پادشاه این حکومت (غیاث الدین کاوس) به دست سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری به قتل رسید و این سلسله منقرض گردید. سبک معماری که در ساخت این مسجد به کار رفته همانند سبک مساجدی است که در قرون اولیه اسلامی ایجاد شده اند و حدود 800 سال از عمر آن می گذرد، در نتیجه می توان گفت مسجد اتابکان از قدیمی ترین بناهای تاریخی این منطقه است. این مسجد در دوره حکومت صفویه، قاجاریه و پهلوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و سبک معماری و ساختار بی نظیر آن موجب شد که در سال 1351 در فهرست آثار ملی ایران قرار بگیرد.

تاریخچه مسجد اتابکان

نقشه و معرفی بخش های مختلف

مسجد اتابکان را در شهرکرد به نام های دیگری نیز مانند مسجد امام صادق (ع) و مسجد در امامزاده  می شناسند، زیرا در مقابل امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون قرار گرفته است. سبک معماری مسجد به نحوی است که دارای پلان شبستانی مربع شکل با ابعاد 16*17 است. مسجد اتابکان هیچ گونه ایوان و حیاط مرکزی ندارد و کاملا به صورت سر پوشیده ساخته شده است. این بنا چهار ستون منشوری شکل آجری دارد که طاقی زیبا بر روی آن احداث گردیده است. طاق نمایی که در فضای میانی مسجد قرار دارد دارای ابعاد 6*6 است و طاق شمالی شرقی آن نمایی آجری و زیبا دارد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. برخلاف سایر قسمت ها محراب مسجد کاملا ساده و همین سادگی موجب زیبایی آن شده است. عبارت «من اضلم صمن منع مساجد الله ان یذکر فیها اسمه و سعی فی خرابها» به خط نسخ در قسمت بالای محراب به چشم می خورد. سه پنجره هلالی در دیوارهای مسجد تعبیه شده است که روشنایی فضای مسجد از طریق آن ها تامین می شود. مسجد اتابکان همانند مساجد اولیه دارای گلدسته و مناره نیست و بسیار ساده است. البته در اطراف مسجد قبلا بناهای دیگری نیز مانند چند باب مغازه و تطهیر خانه وجود داشت که امروزه آثاری از آن ها وجود ندارد و به طور کامل از بین رفته اند.

مسجد اتابکان دارای دو درب ورودی که یکی از آن ها در شمال مسجد واقع شده و ارتفاع آن حدود 5.2 متر است. درب مسجد چوبی و در آن نقوش خاصی از گل میخک، نقش ستاره و سایر هنرهای چوبی به کار رفته است که موجب شده بسیار زیبا و خیره کننده باشد،علاوه بر این درب مسجد به علت ویژگی های خاصی که دارد و همچنین تاریخ ساخت حک شده بر روی آن (605 هجری) از نظر تاریخی و هنری خیلی ارزشمند است. دو سکو در دو طرف درب مسجد واقع شده که نمای خاصی به آن بخشیده و عبارت «انا مدینه العلم و علی بابها» با خط زیبا نستعلیق در بالای آن نوشته شده است. علاوه بر این درب مسجد در قسمت جنوب غربی نیز دارای درب دیگری از جنس چوب، که در زمان مرمت مسجد نصب شده، است. اگر چه سالیان زیادی است که از عمر مسجد می گذرد و بارها مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته اما همچنان ساختار و معماری اولیه آن حفظ شده و این موضوع موجب شده است که مسجد اتابکان به عنوان یک بنا تاریخی بسیار مهم باشد. این مسجد در سال 1391 به دلیل عملیات محکم سازی و دفع رطوبت تا مدتی قابل استفاده نبود اما پس از آن مجددا مورد بازگشایی گردید. مسجد اتابکان از مهم ترین و بزرگ ترین مساجد شهر کرد محسوب می شود که در آن مراسمات مذهبی متعددی به مناسبت های مختلف در کنار برگزار نماز اجرا می شود و محبوبیت خاصی دارد. از این رو به شما توصیه می کنیم که اگر با تهیه بلیط اتوبوس شهر کرد به این شهر سفر کردید حتما از این مسجد بازدید نمایید.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

گردشگران در تمامی روزهای سال می توانند به صورت رایگان از این مسجد بازدید نمایند و این بنای تاریخی را از نزدیک مشاهده کنند. برای بازدید از مسجد اتابکان به زمانی حدود 1 الی 2 ساعت نیاز می باشد.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

مسجد اتابکان در استان چهارمحال و بختیاری، شهر کرد، خیابان ولیعصر واقع شده و دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر است. گردشگران می توانند جهت دسترسی به این مسجد از خودروهای اینترنتی مانند خودروهای مستر بلیط و یا تاکسی های دورن شهری استفاده نمایند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *