فرودگاه اراک

فرودگاه اراک؛ معرفی+راه های دسترسی

اراک مرکز استان مرکزی ایران است که در مرکز کشور واقع شده است. اراک یکی از کلان شهرهای ایران و از پر جمعیت ترین شهرهای مرکزی کشور می‌باشد. این شهر از جمله شهرهای صنعتی کشور نیز به حساب می آید و به عنوان پایتخت صنعتی ایران مشهور است.

این شهر دارای زمستان هائی سرد و مرطوب و تابستان هائی گرم و خشک است. بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و پائیز می باشد. از جمله مراکز تفریحی این شهر می‌توان شهربازی (پارک لاله)، مجموعه طوفان، شهربازی پامچال و باغ‌وحش اراک را نام برد. بازار اراک، حمام چهارفصل، کلیسای مسروپ مقدس و خانه حسن‌پور از جمله آثار تاریخی در این شهر می باشند.

علاوه بر مراکز تفریحی و آثار تاریخی، این شهر دارای جاذبه های طبیعی بسیاری مانند تالاب میقان، منطقه نمونه گردشگری دره گردو، منطقه نمونه گردشگری تخت‌سادات و منطقه تفرجگاهی سرخ کوه (کوه سرخه) است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید می توانید مسیر هوائی را انتخاب کنید. خرید آسان و راحت بلیط هواپیما را با مستر بلیط تجربه کنید.

تاریخچه فرودگاه اراک

این فرودگاه را می‌توان یکی از قدیمی ترین فرودگاه های کشور نامید. در سال 1300 خورشیدی درست زمانی که سه کنسولگری انگلیس، آلمان و سوئیس در این شهر تاسیس شد شرکت های انگلیسی زیادی در این شهر شروع به تاسیس نمایندگی کردند. این موضوع باعث رفت و آمد تجار انگلیسی به این شهر و خرید و فروش فرش شد.

به علت دوری این شهر از دریا این تجار دچار مشکل حمل و نقل شده بودند بنابراین به فکر تاسیس فرودگاه در این شهر افتادند. اولین شرکت هواپیمائی که پرواز هائی دراین فرودگاه انجام داد شرکت هواپیمایی یونکرس در بود. اولین پرواز از فرودگاه اراک در سال 1305 توسط این شرکت انجام گرفت. در زمان جنگ جهانی دوم این فرودگاه به دست نیروهای متفقین افتاد و از طریق آن پروازهائی را انجام می‌دادند و سرباز و اسلحه جا به جا می‌کردند. تا سال 1340 این فرودگاه کماکان پا برجا بود و به صورت جسته و گریخته در آن پروازهائی انجام می‌گرفت.

در دهه 40 خورشیدی برای محل جدید فرودگاه، جایگذاری انجام شد. در سال 1350 ساخت این فرودگاه آغاز شد ولی با وقوع انقلاب کار ساخت آن متوقف شد. در سال 1366 با پیگیری‌های مکرر عملیات ساخت این فرودگاه دوباره به جریان افتاد. ولی ساخت آن به دلیل وجود مشکلات به صورت دوره‌ای به تعویق افتاد. بلاخره فرودگاه جدید اراک در سال 1378 افتتاح شد. تا سال 1384 از این فرودگاه تنها پروازهای آموزشی و VIP انجام می‌گرفت. اولین پروازهای مسافربری این فرودگاه در سال 1395 آغاز شد.

درباره فرودگاه اراک

فرودگاه اراک در فاصله 11 کیلومتری، در قسمت شمال شرقی شهر و در ارتفاع 1658 متری از سطح دریا واقع شده است. کد یاتا و کد ایکائو آن به ترتیب AJK و OIHR می‌باشند. گردانندگی فرودگاه بر عهده شرکت فرودگاه‌های کشور است. باند پروازی فرودگاه طولی برابر با 3700 متر دارد که آن را برای هواپیماهای سبک و متوسط مناسب می‌کند. از طرح های توسعه ای این فرودگاه می توان به پیگیری اجرای فیبر نوری و بهسازی ترمینال جهت استفاده دوگانه پروازهای داخلی و خارجی اشاره کرد.

در سال 2016 در این فرودگاه 152 پرواز صورت پذیرفته است که منجر به جابه جائی   11،780 نفر مسافر و 87 تن بار شده است. از نهاد های فعال و مستقر در فرودگاه می توان نيروي انتظامي (پلیس فرودگاه)، يگان حفاظت (سپاه)، بانك ملي، تاكسيراني، پارکینگ و گذرنامه را بیان کرد.

چشم انداز فرودگاه برای سال 1404 به این صورت می باشد: شركت پيشرو منطقه در مديريت و ارائه خدمات ايمن، امن و اثربخش فرودگاهي و ناوبري هوايي و موثردر توسعه پايدار كشور و برخوردار از تعاملات کارآمد ملي و بين المللي.

ترمینال‌های فرودگاه

این فرودگاه دارای یک ترمینال داخلی است که تمامی پروازهای فرودگاه از همین ترمینال انجام می‌شود. این ترمینال دارای امکاناتی مانند غرفه‌های تجاری، شعبه بانک‌، رستوران و کافی شاپ و اتاق سیگار است. این امکانات جهت آسایش مسافران و همراهان آنها در مدت زمان انتظار و آسان کردن این تایم است.

پروازهای فرودگاه اراک

مسیرهای پروازی فرودگاه

این فرودگاه مسیرهای پروازی زیادی را پشتیبانی نمی‌کند. تنها مقاصدی که در این فرودگاه برای آنها پرواز انجام می‌شود فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه خلیج فارس عسلویه است. این پرواز ها به صورت رفت و برگشت و در روزهای شنبه تا سه شنبه انجام می‌شود. پرواز تهران – اراک در روز دوشنبه، پرواز مشهد – اراک در روزهای سه شنبه و شنبه و پرواز عسلویه – اراک در روز یکشنبه انجام می شود. در دیگر روزهای هفته پروازی از این فرودگاه انجام نمی‌شود. این پرواز ها توسط هواپیماهای فوکر 100، ایرباس 320 و ای تی آر 76  انجام می‌شود.

شرکت های هواپیمائی فعال در فرودگاه

به علت کسرت پروازهای این فرودگاه تعداد شرکت های هواپیمائی که در آن فعالیت می کنند پائین است. تنها شرکت هواپیمایی که در اینجا فعال است شرکت هواپیمائی آسمان می‌باشد. کلیه پروازهای این فرودگاه توسط همین شرکت هواپیمائی صورت می‌پذیرد.

امکانات رفاهی فرودگاه

این فرودگاه به نسبت کم تردد بودن بازهم دارای امکانات رفاهی بالائی است. این امکانات شامل غرفه‌های تجاری، شعبه بانک‌، رستوران و هتل، اتاق سیگار، حمل و نقل عمومی، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی می‌باشد.

غرفه های تجاری مانند رستوران، کافی شاپ، بوفه خوراکی و غرفه های خرید صنایع دستی در ترمینال داخلی فرودگاه وجود دارد. از صنتیع دستی این شهر می‌توان به تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، چلنگری، قالی بافی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی و  تعداد زیادی از این نوع صنایع دستی را نام برد. در صورتی که موفق به خرید سوغاتی از شهر نشده اید می‌توانید از غرفه های موجود خرید خود را انجام دهید و دست خالی از شهر نروید.

باجه خودپرداز و شعبه بانک ملی در ترمینال داخلی وجود دارد و در صورت احتیاج به انجام عملیات بانکی می‌توانید از آنها استفاده کنید. اتاق سیگار در سالن ترانزیت ترمینال داخلی قرار دارد بنابراین در صورت نیاز می توانید از آن استفاده کنید.

پارکینگ خودرو این فرودگاه به صورت روباز می باشد که برای قرار دادن خودرو شخصی به مدت طولانی نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. در صورت استفاده 7 تا 24 ساعت، هزینه یک شبانه روز را باید پرداخت کنید.

ترمینال فرودگاه اراک

راه های دسترسی به فرودگاه

برای رفت آمد در مسیر فرودگاه به شهر می‌توانید از تاکسی‌های فرودگاه به صورت دربستی می توانید استفاده کنید. هزینه تاکسی ها برای هر قسمت از شهر متفاوت می‌باشد که بر اساس نرخ تاکسیرانی شهر اراک محاسبه می‌شود.

راه های ارتباطی فرودگاه

مركز تلفن                                                       38868000

نمابر                                                              38869002

روابط عمومي                                                   38868000

دفتر مدير كل                                                  38868002

اطلاعات پرواز (از اراک)                                                199

نيروي انتظامي (پلیس فرودگاه)                       38861071-72

يگان حفاظت (سپاه)                                          38861060

گذرنامه                                                          33689337

برای رزرو هتل اراک می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کمترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که میخواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید،  رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف میشود، کافیست تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *