قلعه اسفزار

قلعه اسفزار؛ معرفی + راه های دسترسی

قلعه هایی که از گذشته به جا مانده اند دارای کاربری های مختلفی هستند. برخی از آنها درون شهرها ساخته می شدند و به عنوان محل حکومت مورد بهره برداری قرار می گرفتند و برخی دیگر را در بین راه ها بنا می کردند و کاربرد این نوع قلعه ها حفاظت از شهر و یا روستاهای اطراف بوده است.

بیشتر قلاعی که از گذشته به یادگار مانده اند از نوع دوم هستند.  اکثر این قلاع باقی مانده در صحرا و بیابان های نزدیک به شهر یا روستایی و یا در میان راه قرار دارند. شاید دلیل این امر این باشد که قلاع درون شهرها بر اثر توسعه شهر و یا در گذشته به خاطر حملاتی که به شهر و روستا می شد از بین رفته اند.

بسیاری از این قلاع امروزه به صورت تلی از خاک در آمده اند و از آنها به عنوان تپه های باستانی یاد می شود. از آنجائی که رسالت مجله مستر بلیط آشنا سازی مردم با آثار تاریخی کمتر و نا شناخته ایران است، در این مطلب نیز به سراغ یکی از همین آثار رفته ایم که در شهرستان سربیشه قرار دارد. این اثر تاریخی، با قدمت دوران صفوی، قلعه اسفزار نام دارد.

معرفی قلعه اسفزار

معرفی قلعه اسفزار

قلعه اسفزار از قلعه هایی است که کاربرد آن برای حفاظت از شهرها و روستاهای اطراف خود و همچنین راه های ارتباطی بود. این قلعه در استان خراسان جنوبی، شهرسان سربیشه و روستای اسفراز ، که هم نام با این قلعه است، قرار دارد. اگر چه زمان ساخت آن مربوط به دوران صفوی است ولی تا اواخر دوران قاجار و حتی اوایل پهلوی نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

درباره روستای اسفزار

این روستا از توابع شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی است و فاصله آن از شهر سربیشه 55 کیلومتر است و این فاصله را می توانید در مدت زمان 55 دقیقه بپیمائید. درباره نام این روستا گفته می شود که به خاطر قرار گیری در نزدیکی کوه های آهک و سفید رنگ به آن سفید زار می گفتند که با گذشت زمان این واژه به اسفزار تغییر پیدا کرده است.

جالب است بندانید که منطقه ای در افغانستان نیز وجود دارد که با همین نام خوانده می شود. این روستا دارای قدمت زیادی است و این را می توان از آثاری که در آن به جای مانده است حدس زد. یکی از این آثار قلعه تاریخی آن است که در این مطلب در مورد آن اطلاعاتی کامل در اختیار شما قرار می دهیم.

یکی دیگر از آثار تاریخی آن حمام قدیمی این روستا است که آن را به صورت خشتی ساخته اند. شغل اصلی مردم منطقه دامداری و کشاورزی است ولی در کنار آن به تولید صنایع دستی نیز مشغول هستند. عمده محصولات کشاورزی منطقه شامل گندم، سیر، جو، شلغم، چغندر و زردک است.

معماری قلعه

این قلعه مانند دیگر قلعه های منطقه دارای پلانی چهارگوشه است و در هر گوشه آن می توانید برج و باروهایی را مشاهده کنید. برای ساخت آن از مصالحی که در محل آن وجود داشته استفاه کرده اند که شامل خشت و گل می شود. برج های قلعه به صورت مدور سخته شده اند و در چهار گوشه این قلعه قرار دارند و برای دیده بانی از آنها استفاده می کردند.

سفر به شهر سربیشه می تواند بسیار لذت بخش باشد به خصوص اگر با هزینه ای کم این کار انجام گیرد، اتوبوس از گزینه های پیشنهادی برای سفر ارزان است و اگر بلیط اتوبوس سفر خود را از مستر بلیط خریداری کنید می توانید از تخفیفاتی که بر روی بلیط ها قرار می دهد نیز استفاده کنید.

راههای دسترسی به قلعه اسفزار

راه های دسترسی به قلعه اسفزار

همانطور که  قبلا توضیح دادیم این قلعه در روستای اسفزار در استان خراسان جنوبی قرار دارد، پس اگر مایل به دیدن آن هستید باید خود را برای سفر به این مکان آماده کنید.

پیشنهاد ما به شما استفاده از خودرو شخصی است البته این بدین معنی نیست که نمی توانید با وسایل حمل و نقل عمومی این سفر را انجام دهید. اگر می خواهید با وسایل نقیله عمومی به این روستا سفر کنید کمی کارتان دشوار است.

شرایط بازدید

شاید با خواندن این مطلب تمایل پیدا کردید از این بنای زیبا دیدن کنید، این مژده را به شما می دهیم که دیدار از این بنا بدون پرداخت هزینه است. در زمان تماشای قلعه می توانید از روستا نیز دیدن کنید و سوغاتی های جذابی از اهالی روستا نیز خریداری کنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل بیرجند شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *