گنبد جبلیه

گنبد جبلیه؛ تاریخچه + راه های دسترسی

گنبد جبلیه کجاست؟ کرمان یکی از شهرهای زیبای ایران است که پیشینه ی تاریخی غنی و پرباری دارد. این شهر جاذبه های توریستی و گردشگری بسیار زیادی دارد و با داشتن مردمانی بسیار مهربان و مهمان نواز همواره پذیرای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی از اقصی نقاط ایران و جهان است.

یکی از جاذبه های حیرت آور و تماشایی این شهر گنبد جبلیه است که تقریبا در حاشیه شهر قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه‌ی بی نظیر تا پایان مطلب با مجله مستر بلیط همراه باشید.

کرمان از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب و همجواری با استان های مختلفی مانند فارس، هرمزگان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد همواره مورد توجه افراد و حکومت های زیادی بوده است و در گذر زمان حکومت های مختلفی بر این شهر تسلط داشته اند. گوناگونی و تعدد زیاد این حکومت ها علت وجود تعداد بسیار زیاد بناهای تاریخی و کهن در این شهر است.

هرکدام از این بناها ویژگی خاص خود را دارند اما چیزی که گنبد جبلیه را از بین آنها خاص تر کرده است معماری منحصر به فردش است. این گنبد تنها بنای سنگی کرمان است، عمده‌ی مصالح به کار رفته برای ساختن این گنبد از سنگ است و مقدار کمی آجر و… استفاده شده است.

نکته‌ جالب دیگری که وجود دارد این است که این ساختمان برخلاف آثار و ابنیه‌ی دیگر بدون هیچ حفاظ و حصاری درون شهر قرار گرفته است و شما می توانید هر زمانی که دوست داشتید، چه صبح زود و بعد از طلوع آفتاب چه بعد از غروب و پاسی از شب برای دیدن آن به شهر بروید، اما یادتان باشد که برای دیدن فضای داخل آن باید در روزهایی که تعطیل نیستند مراجعه کنید.

معماری ویژه ی این بنا مورد توجه کثیری از گردشگران و مورخان قرار گرفته است و داستان ها و فرضیات بسیاری برای توضیح آن وجود دارد و مستر بلیط آن ها را برای تان بازگو می‌کند.

تاریخچه

تاریخچه گنبد جبلیه

گنبد جبلیه با وجود شهرت بسیار زیادی که دارد پر از رمز و راز است، علت این رازها هم این است که تاریخ دقیق ساخت این بنا مشخص نیست اما اکثریت باستان شناسان و مورخان با مطالعه بر روی نحوه‌ ی معماری این ساختمان، عقیده دارند که قدمت آن مربوط به دوره ی ساسانیان است.

علاوه‌ بر مبهم بودن تاریخ دقیق ساخته شدنش، سرگذشت آن و اینکه در گذشته برای چه کاری ساخته شده و چه استفاده‌ ای از آن می‌ شده نیز نامعلوم است. تعبیرها و فرض های بسیاری برای کارکرد آن در گذشته وجود دارد اما هیچ کدام از آنها به طور قطعی قابل تایید یا رد شدن نیست.

گروهی از مورخان می گویند که با توجه به سقف گنبدی شکل و شمایل آن مربوط به دوران قبل از اسلام است و گروهی دیگر نیز بر این عقیده هستند که این بنا آرامگاه یکی از زرتشتیان بوده است اما این افراد سند و مدرکی برای اثبات تمام این فرضیات ندارند و سال هاست که تاریخچه ی اصلی آن پنهان مانده و هرکس مطابق میل خود نظریه ای برای آن می دهد.

 

نقشه و معرفی بخش های مختلف

گنبد جبلیه به صورت یک هشت ضلعی ساخته شده است که در هر ضلع آن یک درب قطور با عرض دو متر وجود دارد، تمام هشت درب آن قابلیت باز و بسته شدن را دارند اما برای حفظ استحکام و ثبات آن تنها یک درب را باز می‌کنند و سایر درب ها با سنگ پوشیده شده اند، گردشگران و جهانگردان عزیز می‌توانند با عبور از آن یک درب وارد این بنا شده و از محیط درون آن دیدن کنند.

پایه‌ی گنبد جبلیه از سنگ اما سقف آن با آجر ساخته شده است، از درون گنبد که به سقف آن نگاه می‌کنید گچ بری های ماهرانه و بسیار جذابی را خواهید دید. علاوه بر زیبایی هایی که خود این گنبد دارد، نکته جالب و قابل توجه دیگری که وجود دارد تعداد بسیار زیاد کتیبه های سنگی ای است که درون آن نگهداری می‌شوند، روی هر کدام از این سنگ ها متون مختلفی به زبان کوفی و یا حتی آیه های قرآن کریم دیده می‌شود که با مهارت تمام حجاری شده اند.

یکی از این کتیبه ها به دو بخش مهم تقسیم بندی شده است، این کتیبه در قسمت حاشیه شامل نواری نوشته شده از آیه و در کادر وسط نیز شامل قسمتی از آیه سوره مبارکه آل عمران است. در بین تمام آیه های نوشته شده، نقش و نگارهای زیبا و تماشایی حجاری شده که مورد تحسین هر بیننده ای است و زیبایی این کتیبه را دو چندان می‌کند.

قطعه‌ دیگری که در آن وجود دارد یک سنگ سفید و مربع شکل است که در چهارگوشه ی آن دایره هایی کوچک و پر از نقش های اسلیمی چشم نواز است، در قسمت میانی آن هشت شکل قطره مانند توخالی کنده کاری شده، در وسط این هشت شکل نیز یک ستاره‌ هشت پر با ظرافت و زبردستی تمام و کمال کنده کاری شده است و هر بیننده ای با دیدن آن متحیر می‌ شود.

در این گنبد بیش از صد اثر سنگی یافت شده است که هرکدامشان مربوط به دوره‌ های مختلفی از تاریخ هستند و دیدنشان خالی از لطف نیست. برخی دیگر از این سنگ نوشته ها عبارتند از سنگ هزار ساله رابر، کتیبه مسجد آبدر اشکان که به خط کوفی حکاکی شده، سنگ مقبره خواجه اتابک مربوط به دوران سلجوقی و شمار بسیار زیاد دیگری که توسط افرادی که آنها را پیدا کرده اند به این گنبد داده شده و وقف شده است.

شرایط بازدید

از آنجایی که این گنبد بدون هیچ گونه حفاظ و نرده ای در دل شهر قرار گرفته است شما مسافرین عزیز میتوانید هر زمان از شبانه روز برای بازدید از آن بروید، لازم به ذکر است که کتیبه هایی ذکر شده درون گنبد قرار گرفته اند لذا برای تماشای آن ها باید داخل گنبد بروید. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر بلیط اتوبوس کرمان را رزرو کرده اید و قصد سفر به این شهر مهمان نواز را دارید حتما از گنبد جبلیه بازدید نمایید.

برای خرید بلیط اتوبوس می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل کرمان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

راه های دسترسی به گنبد جبلیه

وقتی به شهر کرمان می‌روید، نام این بنای تاریخی و فرهنگی را از هر کدام از مردم که بپرسید همگی با مهربانی و اشتیاقی توصیف ناپذیر به شما آدرس این جاذبه را خواهند داد، اکثر گردشگرانی که به کرمان سفر می ‌کنند، بازدید از این جاذبه را حتما در لیست خود قرار می ‌دهند و به همین دلیل اکثریت مردم از مکان دقیق آن خبر دارند و حتما شما را راهنمایی می کنند.

اگر با تورهای مسافرتی به مقصد کرمان سفر می کنید که شک نداشته باشید حتما بازدید از این جاذبه جزء برنامه های مسئولان تور خواهد بود، اما شما می ‌توانید به تنهایی و با خانواده یا دوستان نیز بلیط هواپیما کرمان را به صورت آنلاین رزرو کنید و به این شهر پر از جاذبه سفر کنید.

اگر طرفدار سفر های زمینی هستید و یا در استانی زندگی می ‌کنید که فاصله زیادی با کرمان ندارد با اتوبوس هم می‌ توانید به این شهر بروید.

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شهدا.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *