بند گلستان

بند گلستان؛ تاریخچه+راه های دسترسی

در داخل شهر مشهد جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی وجود دارد که بازدید کنندگان بسیاری در طول سال دارند. علاوه بر این بناهای تاریخی و گردشگری در اطراف شهر مشهد نیز اماکن دیدنی و روستاهای بسیار زیبایی دارد که بازدید از آن ها می تواند بسیار لذت بخش باشد و شما را چند ساعتی از فضای شلوغ شهری دور نماید.

از جمله این مناطق تفریحی می توان به بند گلستان اشاره نمود که بر روی رودخانه گلستان در 4 کیلومتری طرقبه واقع شده است. اگر می خواهید با منطقه تفریحی بند گلستان بیشتر آشنا شوید پس تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

رودخانه گلستان

تاریخچه بند گلستان

بند گلستان که در 8  کیلومتری غربی شهر مشهد و بر روی رودخانه گلستان واقع شده است از مهم ترین جاذبه های دیدنی  استان خراسان رضوی محسوب می شود که قدمت آن به دوره تیموریان باز می گردد.  بیش از 500 سال از ساخت این بنا می گذرد و در طی این سال ها تغییرات فراوانی در آن به وجود آمده است اما با این وجود افزوده شدن امکانات تفریحی رفاهی به اطراف این بند موجب شده که این منطقه طرفداران بسیاری داشته باشد و به یکی از زیبا ترین مناطق توریستی مشهد تبدیل شود.

این بند میان دو صخره عظیم و بزرگ واقع شده و در قسمت بیرونی آن نیز صخره ای واقع شده که نقش پشتیبان بند را ایفا می کند. در پشت این بند آب فراوانی جمع شده است و در کنار صخره های بزرگ و طبیعت زیبای این منطقه  منظره ای ایجاد نموده که خیلی زیبا و خیره کننده است.

هنگامی که این بند ساخته شد ارتفاع 500 متر را برای آن در نظر گرفتند اما پس از مدتی سرازیر شدن آب پشت سد موجب شد که حدود 6 متر به ارتفاع بند بیافزایند تا به خوبی بتوانند میزان آب پشت بند را کنترل نمایند. بند گلستان جز موقوفه های حرم امام رضا (ع) محسوب می شود و تمامی سرمایه حاصل از آن صرف حرم مطهر رضوی و مسجد گوهرشاد می گردد.

تاریخچه

اطلاعات دقیقی در رابطه با سازنده این بند وجود ندارد و گروهی از مورخان معتقد هستند که این سازه توسط شاهرخ پسر تیمور گورکانی ساخته شده است، در حالی که گروهی دیگر سازنده آن را گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ می دانند. در واقع هدف از ساخت این بند در ابتدا تامین آب مورد نیاز کشاورزی زمین های این منطقه بود اما امکانات تفریحی رفاهی که در اطراف این سد ایجاد گردید موجب شد که به امتیاز ویژه ای برای این منطقه تبدیل شود و بند گلستان به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اطراف مشهد تبدیل شود.

علت نام گذاری این بند به گلستان قرار گیری در نزدیکی روستای گلستان در پایین دست طرقبه می باشد. معمولا افرادی که در سفر به مشهد و زیارت حرم امام رضا (ع) به طرقبه می روند از این بند باشکوه نیز که طبیعت بی نظیری دارد بازدید می کنند. در نزدیکی این بند مزار امام زادگان یاسر و ناصر واقع شده است و می توان گفت این منطقه از نظر مذهبی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روستای گلستان

نقشه بند گلستان

بند گلستان در فاصله 25 کیلومتری از حرم مطهر رضوی واقع شده است و در آن اماکن دیدنی ارزشمند وجود دارد که بازدید از آن ها می تواند برای گردشگران بسیار هیجان انگیز باشد. از جذاب ترین بخش های گنبد گلستان می توان به کتیبه واقع شده در قسمت شرقی آن اشاره نمود. این کتیبه باشکوه بالغ بر 100 سال قدمت دارد و بر روی آن نوشته هایی حک شده است.

متاسفانه امروزه این سنگ نوشته ها تا حد زیادی از بین رفته اند به طوری که خواندن نوشته های کتیبه به راحتی امکان پذیر نیست. امامزاده برادران یاسر و ناصر نیز از دیگر جاهای دیدنی بند گلستان هستند که موجب شده این بند جایگاه مذهبی ویژه ای نیز داشته باشد. معمولا در این امامزاده مراسمات مذهبی برگزار می گردد که شرکت در آن ها و تماشای این مراسمات خالی از لطف نیست. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم اگر به بازدید از بند گلستان رفتید حتما سری به این امامزاده که در روستای گلستان واقع شده است بزنید.

در بند گلستان امکانات تفریحی نیز وجود دارد که بازدیدکنندگان می توانند از آن استفاده نمایند. از جمله این امکانات تفریحی می توان به قایق سواری در آب پشت سد اشاره نمود که بسیار هیجان انگیز است و می تواند لحظات شادی را برای مسافران فراهم آورد. علاوه بر این در اطراف  بند گلستان رستوران و کافه های متعددی وجود دارد که ارائه دهنده انواع غذاهای سنتی مشهد و خراسان رضوی هستند.

بند گلستان در تمامی ایام سال دارای گردشگران فراوانی است اما اگر بخواهیم بهترین زمان بازدید از این بند زیبا را به شما معرفی کنیم می توان گفت فصل بهارو تابستان بهترین زمان برای بازدید بند گلستان است. در این فصول آب پشت سد بیشتر و در اطراف آن طبیعت زیبا تری وجود دارد به طوری که منظره خیره کننده ای به وجود می آورد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

شرایط بازدید

برای بازدید از بند گلستان این جاذبه زیبای گردشگری استان خراسان رضوی  به 2 الی 3 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. بازدید از این مجموعه برای عموم مردم رایگان است و فقط برای استفاده از امکانات تفریحی و رفاهی آن مانند رستوران ها، کافی شاپ، قایق سواری و .. باید هزینه ای بپردازند. بازدید از بند گلستان می تواند لحظات شاد و خاطره انگیزی را در کنار خانواده برای شما فراهم آورد.

از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که اگر بلیط اتوبوس مشهد را تهیه کرده اید و می خواهید سفری چند روزه به این شهر داشته باشید پس از زیارت حرم امام رضا ( ع ) حتما بازدید از بند گلستان را در برنامه خود قرار دهید.

شرایط بازدید

آدرس و راه های دسترسی

بند گلستان حدود 45 دقیقه از مشهد مقدس فاصله دارد و برای دسترسی به آن می توانید از خودرو شخصی، اتوبوس های پایانه و یا تاکسی استفاده نمایید. با توجه به اینکه بند گلستان در خارج از شهر مشهد واقع شده است دسترسی به آن از طریق مترو امکان پذیر نیست. در میان تمامی راه های دسترسی به بند گلستان استفاده از خودرو شخصی سریع ترین روش رسیدن به این جاذبه گردشگری است.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل مشهد شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *