امروزه گردشگری طبیعی به یکی از پر طرفدارترین شکل های سفر تبدیل شده است و سالانه افراد زیادی به آن روی می آورند. افراد در سفر به طبیعت از جاذبه های طبیعی متنوعی دیدار می کنند و یکی از این جاذبه ها تالاب ها به شمار می روند. تالاب از نظر لغوى متشكل از دو كلمه تال و آب و به معناى اراضى خيس است. اصل لغت هندى و به مفهوم آبگير است و به درياچه اى كم عمق كه به ويژه در يک شنزار يا در ميان شن هاى ساحلى به وجود آمده باشد، گفته می شود. تالاب، محيطى است كه آب عامل اصلى تشكيل دهنده محيط زيست جانورى و گياهى آن باشد. تالاب ها معمولا زمانى شكل مى گيرند كه پهنه آب در سطح زمين يا در نزديكى سطح زمين باشد. هر نوع تالاب از شمار زيادى اجزاى فيزيكى، بيولوژيكى يا شيميايى تشكيل شده است. آب و خاک، گياهان و مواد غذايى معرف اين اجزا هستند كه در پيوند با يكديگر در يک سيستم يكپارچه تالاب را به وجود مى آورند. فرايندهاى بين اجزا، كاركردهاى تالاب ها را به وجود مى آورند. در ایران تالاب های زیادی وجود دارد که یکی از آنها در استان همدان و شهرستان ملایر واقع شده و با نام تالاب آق گل شهرت پیدا کرده است.

معرفی تالاب آق گل

معرفی تالاب آق گل

استان همدان یکی از استان های غربی ایران به شمار می رود که دارای تاریخی عمیق و غنی است. در این استان، شهرستان های بسیاری وجود دارد که یکی از آنها ملایر نامیده می شود. مرکز این شهرستان، شهر ملایر به شمار می رود که شهری تاریخی در غرب ایران است. ملایر از ترکیب دو واژه «مال» و «آگر» تشکیل شده که به معنی سرزمین آتش است. در این شهرستان می توانید انواع مختلفی از جاذبه های گردشگری را بیابید که یکی از آنها تالاب آق گل به شمار می رود. این تالاب در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی شهر اسلام‌شهر آق‌گل، در مرز استان‌های مرکزی و همدان، واقع شده است. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این پدیده طبیعی اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می دهیم. این تالاب را در لیست آثار ملی ایران قرار داده اند و از جمله مناطق شکار ممنوع ایران به شمار می رود. به خاطر طبیعتی که این محوطه دارد، سالانه افراد زیادی برای گردش و تفریح این مکان را انتخاب می کنند. گفته می شود که 65 درصد از مساحت تالاب آق‌گل در استان همدان و 35 درصد در استان مرکزی واقع شده، بنابراین مالکیت تالاب با استان همدان است.

ساختار و بخش های مختلف تالاب

ساختار و بخش های مختلف تالاب

این تالاب در فصول پر آبی تا ۶۰۰ هکتار وسعت دارد که با لحاظ کردن اطراف آن وسعت کلی تالاب، ۳ هزار هکتار می‌شود. همچنین ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و ۶۴۵ متر و با عمق متوسط یک تا ۹۰ سانتی‌متر است. آب این تالاب از حوضه آبریز رودخانه قره‌چای در جنوب دشت کمیجان تأمین می‌شود و فصول آبگیری تالاب از اواخر آذر ماه آغاز و تا اواسط خرداد ماه هر سال پایان می‌پذیرد که البته با میزان بارندگی سالیانه ارتباط مستقیم دارد. منابع آبی آن نزولات آسمانی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی و چشمه‌های حاشیه‌ای و طغیان رودخانه قره‌چای است. ایم تالاب از جمله تالاب های فصلی استان همدان به شمار می رود که همانطور که گفته شد از آذرماه و تا خرداد دارای آب است و در برخی از سال ها حتی تا تیر ماه نیز دارای آب است. این محوطه مانند بسیاری از تالاب ها محل زندگی جاندارن گوناگونی است که از میان آنها می توان به فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل اشاره کرد. گفته می شود که این تالاب عمری برابر با چهل هزار سال دارد و حل گرد آمدن هرز آب‌ های فصلی منطقه به شمار می آید.

راه های دسترسی به تالاب

راه های دسترسی به تالاب

برای اینکه به این محل دسترسی داشته باشید باید خود را به شهرستان ملایر برسانید و پس از آن راهی این تالاب شوید. برای رفتن به ملایر می توانید اقدام به خرید بلیط قطار ملایر کنید و خود را به این شهر برسانید. با وسایل نقلیه عمومی که در داخل شهر وجود دارد راهی این تالاب شوید.

بازدید از تالاب آق گل

برای دیدار از این تالاب نیازی نیست هزینه ای پرداخت نمایید ولی این موضوع را به خاطر داشته باشید که بهترین زمان برای گشت و گذار در اطراف آن فصل بهار به شمار می رود. در این فصل هم هوا مناسب و هم اینکه تالاب دارای آب است زیرا با توجه به تحقیقات مستر بلیط در این فصل منظره ای زیبا پیش چشم شما به وجود می آید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *