گردشگری به سفری که در آن مسافرتی به مقصد ی انجام می گیرد و سپس بازگشتی به محل سکونت در بر دارد، اطلاق می شود. لغت گردشگری (Tourism) از ریشه Tour به معنای گشتن اخذ شده که ر یشه در لغت لاتین Turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد و چرخش دارد که از یونانی به اسپانیایی و فرانسه و در نهایت به انگلیسی راه یافته است. گردشگری معادل فارسی دقیق واژه Tourism در زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی است. یکی از انواع گردشگری که امروزه بسیار پر طرفدار است، گردشگری روستایی به شمار می رود. امروزه گردشگری در مناطق روستایی و دور افتاده اهميت ويژه ای يافته و وسيله ای برای رفاه جوامع محلی تلقی می شود؛ اكثر مناطق روستایی ايران نيز دارای پتانسيل های گردشگری فراوانی هستند. گردشگری روستایی عبارت است از فعالیت ها و گونه های مختلف گردشگری در محیط های مختلف روستایی و پیرامون آنها که در برگیرنده آثار مثبت و منفی برای محیط زیست روستا، انسان و طبیعت است. در ایران روستا های زیادی وجود دارند که محلی برای سفر به شمار می روند و یکی از آنها روستای اسفند نام دارد که در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان دلگان واقع شده است.

معرفی روستای اسفند

معرفی روستای اسفند

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های ایران به شمار می رود که جزء قدیمی ترین مراکز زندگی بشر نیز محسوب می شود. در این استان شهرستانی با نام دلگان قرار دارد که که مانند دیگر قسمت این استان از پیشینه ای غنی بهره مند است. این شهرستان علاوه بر اینکه تاریخچه ای طویل دارد، دارای جاذبه های طبیعی بی مانندی است و یکی از این جاذبه ها روستای اسفند نام دارد. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه گردشگری بی نظیر اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم تا با آن بیشتر آشنا شوید. این روستا در در دهستان جلگه چاه هاشم، بخش جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این روستا از قدمتی بسیار بالا دارد که به دوران قبل از اسلام بر می گردد. در این روستا می توانید پکیج کاملی از جاذبه های گردشگری را بیابید که شامل آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی می شود. این روستا هم کویری است و هم کوهستانی به طوری که شمال آن دشتی وسیع دارد و جنوب آن کوه های بسیار زیبای فنوج قرار گرفته اند و در آنها می توانید شاهد جاذبه های طبیعی زیادی باشید. مردم این روستا به شغل کشاورزی اشتغال دارند و محصولات آنها خرما، تنباكو و برنج است.

جاذبه های گردشگری روستا

جاذبه های گردشگری روستا

در این روستا به واسطه قدمت و همچنین اقلیمی که دارد می توانید شاهد طیف متنوعی از جاذبه های گردشگری باشید. این جاذبه ها شامل جاذبه های طبیعی و تاریخی می شود. این روستا که ساختاری طولی دارد در امتداد نخلستان های زیبا کشیده شده است.

جاذبه های تاریخی روستا

در این روستا محوطه ای وجود دارد که با نام یهودان شناخته می شود و در نزدیکی آن قبرستانی دیده می شود که بر اساس شواهد موجود در آن به دوران قبل از اسلام بر می گردد. از دیگر جاذبه های تاریخی آن قلعه ای قدیمی است که در مرکز روستا قرار دارد که در حاضر قسمت بسیار زیادی از آن تخریب شده است. علاوه بر اینها آسیابی قدیمی نیز در این روستا وجود دارد که تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست.

جاذبه های طبیعی

مهم ترین جاذبه طبیعی این روستا، آبشار پورا به شمار می رود که از زیبایی خیره کننده ای برخوردار است. این آبشار طولی برابر با 9 متر دارد و در همه فصول سال دارای آب است و می توانید به دیدن آن بروید. دیگر جاذبه طبیعی آن، رودخانه اسفند محسوب می شود که از كوه های فنوج، گسپردن،سرتنك، توتان و گيران سرچشمه می گيرد و با مسافتی طولانی از اسفند عبور می كند در واقع آخرين آبدهی رودخانه نيز به اسفند می رسد و از جلگه چاه هاشم می گذرد و به درياچه جازموريان یي ريزد. نخلستان های سرسبز و آباد از دیگر جاذبه های طبیعی این روستا به شمار می رود که زیبایی خاصی به این روستا بخشیده اند.

جاذبه های طبیعی

راه های دسترسی به روستا

برای اینکه از این روستا دیدن کنید باید به شهرستان دلگان سفر کنید و برای اینکار می توانید بلیط اتوبوس خود را به صورت آنلاین تهیه کنید و راهی این منطقه شوید. پس از رسیدن به گلمورتی، مرکز شهرستان دلگان، باید به سمت روستا حرکت کنید. این روستا در 80 کیلومتری این شهر قرار دارد و برای اینکه به آنجا بروید می توانید از وسایل نقلیه ای که از شهر به آنجا می روند استفاده کنید.

بازدید از روستای اسفند

دیدار از این روستا شرایط خاصی ندارد و می توانید بدون هر محدودیتی به آنجا بروید. اگر قصد دارید که شب را در آنجا بگذرانید مردم روستا محل اقامت در اختیارتان قرار می دهند. مستر بلیط پیشنهاد می کند حتما سفری به این منطقه داشته باشید و از جاذبه های زیبای آن دیدن کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *