اکوتوریسم از اجزای مجموعه گردشگری، نوعی گردشگری طبیعت محور است که کمترین آثار زیان بار را بر محیط باقی می گذارد و هدفش حفظ زیستگاه ها و میراث فرهنگی جامعه میزبان است. در واقع یکی از الگوهای گردشگری شکل گرفته در عصر پسامدرن، گردشگری طبیعت یا طبیعت گردی به شمار می رود. این الگو در برگیرنده رویکرد گردشگران به محیط طبیعی یا انگیزه های متفاوت است که گردشگران از سفر به محیط طبیعی مدنظر دارند. در بسیاری از مناطق جهان، زیبایی های طبیعی و جذابیت های محیط زیستی علت اولیه و اصلی برای جذب گردشگرها و توسعه فعالیت های گردشگری بوده اند. یکی از جاذبه های طبیعی که افراد را به سمت خود می کشاند آبشارها به شمار می روند. لازم است ذکر  شود که آبشارها یکی از مناطق چهارگانه محیط زیستی محسوب می شوند و سالانه افراد زیادی تعطیلات خود را در کنار این جاذبه ها می گذرانند. ایران از جمله کشورهایی محسوب می شود که دارای آبشار های متنوع و گوناگونی است که برخی از آنها در بین گردشگران مشهور و برخی دیگر کمتر شناخته شده هستند. یکی از آبشار های زیبای ایران، که در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان دلگان واقع شده است و در بین مردم کمتر شهرت دارد، آبشار پورا نامیده می شود.

معرفی آبشار پورا

معرفی آبشار پورا

برای اینکه با این آبشار بسیار زیبا و خاص بیشتر آشنا شوید بهتر است این مطلب از مجله مستر بلیط را تا انتها دنبال کنید. شهرستان دلگان یکی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود، که از طبیعتی خاص و پیشینه ای غنی برخوردار است. مرکز این شهرستان گلمورتی نام دارد و از سمت شرق نزدیک ترین شهر به جازموریان محسوب می شود.  برای دسترسی به جازموریان می توان از مسیر ایرانشهر – بمپور – گل‌مورتی – روباهی – چاه کیچی استفاده کرد. آبشار پورا یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب این شهرستان به شمار می رود که در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی دلگان و ۳۰ کیلومتری بخش جلگه چاه هاشم قرار دارد.علاوه بر این، این آبشار در نزدیکی روستایی با نام اسفند قرار گرفته است و به همین دلیل برخی این آبشار را با نام آبشار اسفند نیز می شناسند. روستای اسفند در 80 کیلومتری شهر گلمورتی قرار گرفته است و  قدمتی بالا دارد به طوری که گفته می شود به دوران پیش از اسلام بر می گردد. پورا به معنی پر آب را می دهد که در لهجه محلی پورا تلفظ می شود. آبشار پورا در مسير رودخانه اسفند در بالا دست روستا و در 4 کیلومتری آن قرار گرفته است. گرداگرد این آبشار را کویر فراگرفته است به همین خاطر به آن جواهری در کویر گفته می شود. لازم به ذکر است که این آبشار در همه فصول آب دارد و تنها در برخی فصل ها آب آن کم می شود.

ساختار و طبیعت اطراف آبشار

ساختار و طبیعت اطراف آبشار

این آبشار طولی برابر با 9 متر دارد که پس از فروریختن به پایین، حوضچه ای را به وجود می آورد که در برخی زمان ها عمق آن به سه متر نیز می رسد. این حوضچه که همیشه پر آب است محل مناسبی برای شنا و آب تنی به حساب می آید که گردشگران را به سمت خود می خواند. این آبشار در مسیر رودخانه اسفند، که با عرضی در حدود 160 متر دارد، ایجاد شده است. این رودخانه از کوه ‌های فنوج، گسپردن، سرتنک، توتان و گیران سرچشمه می‌گیرد و با مسافتی طولانی از روستای اسفند عبور می‌کند و در واقع آخرین آبدهی رودخانه نیز به اسفند می‌ رسد و از جلگه چاه هاشم می‌گذرد و به دشت جازموریان می ‌ریزد. از جذابی و ویژگی های این آبشار می توان به چشم انداز زیبا و خاص آن اشاره کرد.

راه های دسترسی به آبشار

راه های دسترسی به آبشار

همانطور که در بالا اشاره کردیم این آبشار در شهرستان دلگان قرار دارد و همین موضوع باعث می شود که برای دیدن آن باید راهی این شهرستان شوید. برای رفتن به دلگان می توانید خرید بلیط اتوبوس را به صورت آنلاین در کمترین زمان ممکن انجام دهید. پس از رسیدن به این منطقه باید راهی روستای اسفند، که در 80 کیلومتری شهر گلمورتی، مرکز شهرستان دلگان، قرار دارد، شوید.

بازدید از آبشار پورا

برای دیدن این آبشار می توانید در هر روز از هفته مراجعه کنید، امام بهترین فصل برای دیدار از آن فصل بهار است. هر چند که فصل های پاییز و زمستان هم این آبشار زیبایی خاص خود را دارد و آب و هوای آن معتدل است. مستر بلیط این نکته را به شما یادآور می شود که بهتر برای رفتن به این محل از راهنمای محلی کمک بگیرید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *