امروزه مقصدهای روستایی به عنوان یکی از مکان های گردشگری به ویژه برای شهروندان بوده و بر اساس الگوی گردشگری آخر هفته و طبیعت گردی مورد توجه واقع شده است. رشد و گسترش گردشگری از جمله پدیده های مهم اواخر قرن بیستم است که با سرعت در قرن جدید ادامه دارد. نواحی روستایی و کوهستانی مهم ترین عرصه هایی هستند که در زمینه گردشگری و فعالیت های وابسته به آن به شدت مورد بهره برداری قرار گرفته اند. گردشگری روستایی شامل فعالیت های متنوعی است که گردشگران در نواحی روستایی انجام می دهند. انواع مختلف آن تحت عنوان گردشگری طبیعی، گردشگری فرهنگی، گردشگری بومی، گردشگری دهکده ای و گردشگری کشاورزی تفکیک و طبقه بندی شده اند.گردشگری روستایی به عنوان یک فعالیت تفریحی  اجتماعی در نیمه دوم قرن هجدهم در بریتانیا و سپس سایر کشورهای اروپایی ظاهر شد. در حال حاضر در ایران نیز این نوع از گردشگری نیز بسیار رواج دارد و سالانه افراد زیادی به این سفر می روند. یکی از مقاصدی که برای گردشگری روستایی بسیار مناسب به نظر می رسد، روستای شالان، در استان کرمانشاه و شهرستان اسلام آباد غرب، نام دارد. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه گردشگری اطلاعاتی را در اخیتار شما قرار می دهیم.

معرفی روستای شالان

معرفی روستای شالان

اسلام آباد غرب یکی از شهرستان های استان کرمانشاه به شمار می رود که سالانه افراد زیادی برای سفر آن را انتخاب می کنند. شهرستان اسلام آباد غرب از شمال به شهرستان جوانرود، از شرق به استان کرمانشاه، از غرب به شهرستان های سرپل ذهاب و گیلانغرب و از جنوب به استان ایلام محدود می شود. فاصل این شهرستان تا مرکز استان 60 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 1335 متر است. شهرستان اسلام آباد غرب در ناحیه کوهستانی واقع شده است و آب وهوای معتدل کوهستانی با زمستان های نسبتاً سرد و تابستان های معتدل دارد. در این شهرستان می توانید جاذبه های طبیعی گوناگونی را پیدا کنید که یکی از آنها روستای شالان با طبیعتی بی نظیر محسوب می شود. روستای شالان در 140 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد و با ارتفاعات دالاهو، بانه‌ریز و زنگ‌علیان احاطه شده است که از آن منطقه ای با آب و هوای سرد در پاییز و زمستان و آب و هوای خنک و مطبوع در بهار و تابستان پدید آورده است. رودخانه‌ الوند در جنوب این روستا جریان دارد و به طبیعت روستای شالان جلای بیشتری داده است. مردم روستا به دلیل طبیعت و خاک مناسب آن اکثرا به باغداری، کشاورزی، دامداری و پروش زنبور عسل مشغول هستند و محصولاتی نظیر کره محلی، کشک، روغن حیوانی و عسل دارند. از محصولات کشاورزی و باغداریشان هم می توان به گندم و جو و انواع میوه های سردسیری اشاره کرد.

ساختار و جاذبه های گردشگری روستا

ساختار و جاذبه های گردشگری روستا

این روستا که دارایی طبیعتی بی مانند است و همین موضوع گردشگران را به سمت آن می کشاند، از تاریخی غنی برخودار و همین باعث شده است که در آن جاذبه های تاریخی نیز دیده شود. این روستا که در دامنه کوه قرار گرفته است ساختاری پلکانی دارد که بر زیبای طبیعی آن افزوده است. سقف خانه‌‏ها مسطح است و با تیرهای چوبی و اندود کاه‌گل و یا قیروگونی پوشیده شده‏ اند و غالباً دارای ایوان هستند. مصالح به کار رفته در خانه ‏های قدیمی شامل سنگ، آجر، گچ، چوب، خشت و گل می شود. در ادامه به توضیح جاذبه های گردشگری روستا می پردازیم.

جاذبه های تاریخی

ویرانه‌های قصر یزدگرد، پادشاه ساسانی، از جمله آثار تاریخی روستا به شمار می رود. علاوه بر این می‌توان به مساجد و بقاع متبرکه‌ای مثل مسجد عبدالله بن عمر، مقبره ابودجانه و مقبره بابا شیخ اشاره کرد که اکثراً به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده اند.

جاذبه های تاریخی

جاذبه های طبیعی

پوشش سبز گیاهان مرتعی، چشمه ‏ها و سرچشمه رودهای کوچک در کوهستان‏های اطراف روستا، نواحی تفریحی و طبیعی منحصر به فردی را ایجاد کرده‏اند. در کنار مزارع روستا، ارتفاعات صخره‏ای دالاهو قرار گرفته که بلندترین قله آن ۲۲۵۰ متر ارتفاع دارد. سراسر این ارتفاعات را جنگل‏‌ های انبوه و مراتع سرسبز و خرم فرا گرفته است که در اکثر مواقع سال از برف پوشیده می‏ شود.

راه های دسترسی به روستا

برای اینکه بتوانید به این روستا بروید باید به شهرستان اسلا آباد غرب سفر کنید و برای این سفر فقط کافی است بلیط اتوبوس اسلام آباد غرب را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید و خود را به این منطقه برسانید.

بازدید از روستای شالان

بازدید از روستای شالان

بگشت و گذار در این منطقه رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارد و می توانید در تمامی طول هفته به این محل سفر کنید. بهتر است در فصول گرم سال این مکان را برای سفر انتخاب کنید تا سرمای هوا در زمان های دیگر باعث آزارتان نشود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *