روستای مصر یکی دیگر از مکان های گردشگری استان اصفهان است که از توابع شهرستان خور و بیابانک به شمار آمده و با نام های چاه دراز، کویر مصر، کلاته یوسف و مزرعه یوسف نیز شناخته می شود. این روستا در دشت کویر ایران واقع شده و در فاصله 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور قرار گرفته است. کویر مصر درست در میانه مسیر دامغان به نائین و اصفهان است و به عنوان یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری ایران در میان طبیعت گردان محبوبیت بسیاری دارد. جالب است بدانید که سکانس هایی از فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» نیز در همین روستا فیلم برداری شده است. حال اگر شما نیز از علاقه مندان به گردشگری در کویر هستید و تمایل دارید از روستای دیدنی مصر بازدید کنید، در ادامه این مطلب با مجله مستر بلیط همراه باشید تا به اطلاعات جالبی در مورد آن دست پیدا کنید.

دلیل نام گذاری روستای مصر

در رابطه با علت نام گذاری روستای مصر روایت های بسیاری وجود دارد که معروف ترین آنها به یک قرن پیش، یعنی زمان تاسیس روستا برمی گردد. چنین گفته می شود که بنیانگذار این روستا، چوپانی به نام یوسف بوده است و به همین علت، آن را مزرعه یوسف می نامند. اما بعدها با تلمیح جذابی به داستان یوسف پیامبر، نام آن را مصر می گذارند.

روستای مصر

نقشه و معرفی بخش های مختلف

روستای مصر از سبک معماری ایرانی فوق العاده جذابی برخوردار است. خانه ها همگی دارای دالان، حیاط دلباز و یک ایوان هستند که همان شاه نشین به حساب می آید. پوشش ایوان ها تداعی کننده معماری عهد ساسانی هستند و قوس های مازه دار آنها هر بیننده ای را به یاد طاق کسری می اندازد. لازم به گفتن نیست که این روستا به دلیل قرار داشتن در منطقه ای کویری، از آب و هوای گرم و خشک برخوردار است. خوب است بدانید شهرت کویر مصر و توسعه گردشگری زندگی اهالی را دگرگون ساخته است. در گذشته تنها راه امرار معاش مردم، دامداری و کشاورزی بود، اما با باز شدن پای گردشگران اوضاع اقتصادی و رفاهی روستا به طرز قابل توجهی رشد پیدا کرد. مردم روستای مصر به کشت زعفران و گندم و همچنین پرورش شتر اشتغال دارند و در ایام گردشگری، از طریق ارائه خدمات و اسکان به مسافران کسب درآمد می کنند. شایان ذکر است که در این روستا دفتر مخابرات نیز وجود دارد و برق آن به وسیله ژنراتور دیزلی تامین می گردد.

پوشش گیاهی و جانوری کویر مصر

باید بدانید که کویر مصر جزء مناطق حفاظت شده به شمار می رود و پرداختن به شکار در آنجا ممنوع است. حیوانات شگفت انگیزی در این ناحیه زندگی می کنند که برای مثال می توان به دوپای کوچک، دوپای کانگورویی، خرگوش، گربه شنی، روباه شنی و کاراکال اشاره نمود. از آنجا که کویر مصر منطقه ای بیابانی است، گیاهان شوره پسندی در آن رشد می کنند که هنگام گردش می توانید نمونه هایی مانند درمه، قیچ و انواع گون را مشاهده کنید.

دیدنی های روستای مصر

دیدنی های روستای مصر

روستای مصر با دیدنی های فراوانی که دارد، موفق شده هر ساله مسافران زیادی را از سراسر ایران و جهان به سوی خود جذب نماید. برای آشنایی با این جاذبه ها با ما همراه باشید.

روستای امیرآباد

 روستای دیدنی امیرآباد در فاصله 2 کیلومتری از روستای مصر واقع شده است و به دلیل برخورداری از تپه های شنی و پوشش گیاهی جذاب شامل گز، تاق و نخل های زیبا در میان طبیعت گردان طرفداران بسیاری دارد. هوای دلپذیر بهاری، خرمن های گندم و جو و عطر سرمست کننده گل سنجد از دیگر علت های محبوبیت روستای امیرآباد است.

روستای فرحزاد

 اگر از روستای مصر به سمت شمال حرکت کنید، پس از طی مسافت 3 کیلومتر به روستای کوچک اما با صفای فرحزاد خواهید رسید که تنها دو خانوار با جمعیت 20 نفر در آن سکونت دارند. قدمت روستای فرحزاد کمتر از 60 سال است و در اطراف آن می توان نخلستان های زیبایی را مشاهده کرد که در میان شن های روان قرار گرفته اند. از جمله جاذبه هایی که در نزدیکی این روستا واقع شده اند، می توان به چال سلکنون، دریاچه نمک سلکنون، نیزار مصر، تخت عروس یا همان تخت عباسی و رمل های ماسه ای اشاره نمود.

دریاچه نمک سلکنون و چال سلکنون

دریاچه نمک سلکنون و چال سلکنون

چال سلکنون شمال روستای مصر و جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران قرار دارد. چال ها در حقیقت مناطقی هستند که نسبت به نواحی اطراف خود از ارتفاع کمتری برخوردار و در زمین حالت فرو رفتگی دارند. چال زیبای سلکنون در میان تپه های شنی محصور شده و منظره ای دیدنی را پدید آورده است. در بخش درونی آن نیز باتلاق کوچکی به چشم می خورد. زمین های دیواره چال دارای یک شیب مایل با زاویه ای حدود 30 هستند و با سنگریزه پوشیده شده اند. در کف گودال نیز خاک قلیایی منحصر به مناطق کویری وجود داشته و هیچ گونه پوشش گیاهی در آن مشاهده نمی شود. جالب است بدانید که دلیل نام گذاری این منطقه، مربوط به سیل ویرانگری است که در سال 1355 در روستای مصر اتفاق افتاد و منجر به ایجاد دریاچه ای عظیم گشت. همچنین کلمه «سلکنون» در واقع شکل ساده شده عبارت «سیل کنون» است.

نیزار روستای مصر

نیزار مصر در فاصله 6 کیلومتری از شمال شرق روستای مصر واقع شده است و به دلیل محصور شدن در میان شن های روان، دارای منظره ای سحرانگیز و منحصر به فرد است. این نیزار یک مکان مناسب برای عکاسی از حیات وحش کویر محسوب می شود. جالب است بدانید که ارتفاع نی ها در آن حتی به 4 متر نیز می رسد. دلیل اصلی شکل گیری نیزار مصر و چشمه آن، وقوع سیل در سال 1355 بوده است. البته دریاچه به مرور زمان خشک می شود و به علت نفوذ آب در ماسه های منطقه، پس از بازگشت پساب کشاورزی به سطح زمین، در نهایت این نیزار پدید می آید. ناگفته نماند شوری آب نیزار مصر  کم است و حتی به عنوان آبشخور اصلی حیات وحش منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. نکته جالب اینجا است که آب نیزار پس از طی مسافت 2 کیلومتر بر روی زمین، دوباره در زیر لایه های مایه فرو رفته است و این بار در دریاچه نمک سلکنون به سطح بر می گردد. البته با این تفاوت که به علت قرار گرفتن در مجاورت زمین های منطقه، آب بسیار شور شده است و حتی می توان رسوب نمک را در پایین دست دریاچه به سادگی مشاهده کرد. در حاشیه نیزار پوشش گیاهی بسیار متنوعی به چشم می خورد که همگی از نوع ماسه پسند هستند. به عنوان مثال می توان از درختچه های تاغ، اسکنبیل، نسی، گز، نتر و دم گاوی نام برد. همچنین این منطقه زیستگاه جانوران مختلفی مانند گرگ، روباه شنی، شغال، گربه شنی، کاراکال، مگس گیر، چکاوک کاکلی، شاهین، سبزقبا، سارگپه بیابانی، جرد، آگامای سر وزغی و دم سیاه، پامسواکی، جربیل و انواع مار و عقرب است.

تخت عباسی یا تخت عروس کویر مصر

تخت عباسی یا تخت عروس کویر مصر

 تخت عباسی شهرستان خور و بیابانک که با نام تخت عروس نیز شناخته می شود، از دیگر جاذبه های طبیعی کویر مصر است. گفتنی است که در اصطلاحات علم جغرافیا، به نقاطی که نسبت به زمین های اطراف از ارتفاع بیشتری برخوردار است و بلندترین نقطه آنها صاف و هموار باشد، تخت می گویند. وزش بادهای شدید در مناطق کویری به مرور زمان منجر به فرسایش قله این تپه ها و پدید آمدن تخت عباسی شده است. جالب است بدانید که در زمان قدیم، تخت ها برای جهت یابی مسافران کاربرد بسیاری داشته اند. این عوارض طبیعی به دلیل برخورداری از وسعت و ارتفاع زیاد، از مهم ترین راه های تعیین مسیر به شمار می آمدند. در بالای تخت عباسی می توان منظره ای فوق العاده دیدنی و منحصر به فرد را مشاهده کرد. این منطقه از جنوب به تپه های شن روان، چال سلکنون و روستاهای مصر و فرحزاد مشرف است و از سمت شمال به دریاچه نمک سلکنون دید دارد. شایان ذکر است که در تخت عباسی هیچ گونه پوشش گیاهی به چشم نمی خورد و همچنین وجود سنگریزه های انبوه، نشان دهنده وزش بادهای شدید در این ناحیه است.

قسمت شرقی دیواره تخت به دلیل فرسایش به شکل پلکانی درآمده و منظره ای دیدنی را ایجاد نموده است. ارتفاع رأس تخت عباسی نسبت به دشت مجاور حدود 40 متر است و از سطح دریا 867 متر قلمداد می شود. جنس دیواره های آن نیز از ماسه، مارن و خاک های آهکی بوده که با سنگریزه پوشیده شده است.  به منظور دسترسی به تخت عباسی، نیزار کویر مصر، دریاچه نمک سلکنون و چال سلکنون باید از روستا به طرف شمال حرکت کنید. سپس با عبور از روستای فرحزاد، به دو راهی چال سلکنون وارد شوید و پس از 3 کیلومتر رانندگی، به دو راهی دریاچه چال سلکنون می رسید. در اینجا باید از چند تپه شنی عبور کنید و سپس می توانید دریاچه نمک سلکنون و تخت عباسی را در شرق مشاهده نمایید. مسیر خود را به طرف شمال شرقی ادامه دهید و در نهایت پس از طی مسافتی در حدود 2 کیلومتر، به تخت عباسی خواهید رسید. توجه داشته باشید که باید با استفاده از خودروهای WD4 و از طریق حاشیه های جنوبی و یا شمال غربی که شیب ملایم تری دارند، به بالای تخت بروید.

دریاچه نمک خور

 دریاچه نمک خور که تحت عنوان کویر طبقه نیز شناخته می شود؛ بزرگ ترین دریاچه نمک فصلی ایران به شمار می رود. همچنین نمک این دریاچه، قدیمی ترین نمک کشف شده در کشور است. شوری بیش از حد خاک منطقه سبب شده تا فاقد هر گونه پوشش گیاهی و زندگی جانوری باشد، با این وجود ویژگی های شگفت انگیز کویر طبقه، آن را به یک جاذبه منحصر به فرد و بی نهایت دیدنی تبدیل کرده است. زمین کویر طبقه از اشکال پنج ضلعی نمک پوشیده شده است که در فصل زمستان به دلیل مخلوط شدن با خاک رس، به رنگ سیاه در می آیند و در تابستان، به رنگ سفید دیده می شوند.

شرایط بازدید از روستای مصر

شرایط بازدید از روستای مصر

بهترین زمان سفر به روستای مصر، از اوایل پاییز تا نوروز است. چرا که هوا رو به خنکی رفته و گردش در منطقه بسیار دلچسب و لذتبخش خواهد بود. در صورتی که به گردش در طبیعت علاقه مند هستید و تمایل دارید از مکان دیدنی نیز بازدید فرمایید؛ توصیه می کنیم با تهیه بلیط اتوبوس خور و بیابانک از سایت مستر بلیط در زمان و هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف  

برای رسیدن به این روستای دیدنی، دو راه متفاوت وجود دارد که می توانید بنا به ترجیح خودتان مسیر مناسب تر را انتخاب کنید. اگر ساکن تهران هستید، باید به سمت سمنان و دامغان حرکت کنید و سپس به طرف جنوب تغییر مسیر دهید. در آخر از جاده معلمان به سوی جندق بروید تا به روستای مصر برسید. همچنین می توانید از اصفهان به طرف نایین در شرق رانندگی کنید و پس از عبور از جندق، خود را به این روستای زیبا رسانده و اوقات بسیار خوشی را تجربه نمایید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *