طبیعت گردی یکی از جذاب ترین نوع های گردشگری به شمار می آید که سالانه افراد زیادی به این تفریح رو می آورند، هدف از این نوع گردش، دیدار از جاذبه های طبیعی است. این جاذبه های طبیعی شامل غار، کوهستان، دشت، چشمه سار، آبشار، رودخانه ها، ساحل، دریا، جنگل، بیابان، حیات وحش و … می شود. زمانی که افراد به سمت طبیعت حرکت می کنند انواع متعددی از فعالیت ها را به انجام می رسانند. از میان این فعالیت ها می توان به شنا، کوهنوردی، صخره نوردی، دوچرخه سواری و … اشاره کرد. یکی از کارهایی که می توان در زمان گردش در طبیعت انجام داد کمپینگ به شمار می رود. در کمپینگ، افراد شب را در محیط طبیعی و خارج از فضای خانه می گذرانند. اکثر افراد امروزه برای کمپ کردن از چادر استفاده می کنند ولی می توان در کابین هم شب را ماند و کمپ کرد. یکی از جاذبه های طبیعی که در ایران وجود دارد، تنگ هایقر نامیده می شود که استان فارس و شهرستان فیروزآباد قرار دارد. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جابه طبیعی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم، پس اگر می خواهید زمانی را در این محل به سر ببرید ادامه این مطلب را دنبال کنید.

معرفی تنگ هایقر

معرفی تنگ هایقر

 شهرستان فیروزآباد در استان فارس قرار دارد و از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است و شهر فیروزآباد مرکز آن محسوب می شود. این شهرستان از شمال به شهرستان کوار و شهرستان شیراز و از جنوب به شهرستان قیر و کارزین و از شرق به شهرستان جهرم و شهرستان خفر و از غرب به شهرستان فراشبند و شهرستان کازرون محدود می ‌شود. شهرستان فیروزآباد دارای آب و هوایی معتدل است و دلیل آن نیز  وجود کوهپادنا در این منطقه محسوب می شود. در این شهرستان جاذبه های طبیعی متعددی وجود دارد و یکی از آنها  تنگ هایقر به شمار می رود. تنگه هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی فیروزآباد و بعد از روستای رودبال قرار گرفته است. این تنگ دارای طبیعتی بی مانند است که در کنار دیگر المان های آن مکان مناسبی برای گردش و تفریح به حساب می آید. سالانه افراد زیادی برای گردش این منطقه را انتخاب می کنند و اهالی استان  و  استان های همجوار برای گذران تعطیلات آخر هفته خود به این دیدن این محل زیبا می روند. تنگ هایقر یک برش در پهناى تاقدیس ده ‌بین به شمار می رود که نخست، عملکرد زمین ساخت آن را پدید آورده و سپس فرسایش آب آن را گسترش داده و ژرف نموده است. این تنگ با دره گرند کانوین در آمریکا و کال جنی در طبس قابل مقایسه است.

ساختار و طبیعت تنگ  

ساختار و طبیعت تنگ  

طول این تنگ در حدود 8 کیلومتر و عمق آن 450 متر می شود و رودخانه قره آقاج در کف آن جریان دارد. در دیواره های این تنگ فرسایش هایی رخ داده، که زیبایی خیره کننده ای به این محیط داده است. وجود رودخانه در بستر تنگ، به همراه دیگر المان های طبیعی آن جذابیت خاصی به این محیط داده است. این محل مانند بسیاری دیگر از پدیده های طبیعی زیستگاه جانداران زیادی به شمار می رود که در میان آنها پرندگان، حیوانات و حشرات متعددی دیده می شود. صدای پرندگان در کنار آبی که در آن جریان دارد، آرامش و لطافت خاصی را به محیط می بخشد. این محل یکی از ژئوپارک های ایران به شمار می رود.

راه های دسترسی به تنگ

این تنگ در 35 کیلومتری جنوبی غربی شهر فیروزآباد قرار دارد، پس اگر میل دیدن این محیط را دارید بهتر است بلیط اتوبوس فیروزآباد را به صورت آنلاین از مستر بلیط تهیه کنید و خود را به این شهر برسانید و پس از آن با وسایل حمل و نقل عمومی به سمت این تنگ حرکت کنید. اگر با خودرو شخصی به این محل می روید باید در جاده قیر – فیروزآباد قرار بگیرید و سپس پس از طی مسیری وارد جاده فرعی قیر – هنگام -فیروزآباد شوید.

بازدید از تنگ هایقر

بازدید از تنگ هایقر

دیدار از این محل نیازمند پرداخت هزینه نیست و می توانید به صورت رایگان از آن دیدن کنید. بهتر است در فصل بهار از این محل دیدن کنید. از آنجایی که پایین رفتن از این صخره ها بسیار سخت است پیشنهاد می کنیم، بدون راهنما به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید. زمانی که به این محل رفتید حتما وسایل و لوازم را به همراه داشته باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *