طبیعت گردی یکی از بهترین نوع های سفر به شمار می رود که در سال های اخیر در بین عموم مردم بسیار محبوبیت پیدا کرده است. افراد به هوای دیدار از جاذبه های طبیعی راهی سفر می شوند و به دل طبیعت پناه می برند. طبیعت گردی گرایشی نو و پدیده ای نسبتاً تازه در صنعت جهانگردی به شمار می رود که به معرفی چشم اندازهای طبیعی به گردشگران با حفظ هویت مکانی آنها می پردازد. طبیعت گردی به دلیل حساسیت های محیطی و اقتصادی از جایگاه ویژه ای نزد برنامه ریزان گردشگری برخوردار است چرا که از نظر زیست محیطی موجب حفظ محیط زیست و از منظر اقتصادی، پویایی اقتصاد جوامع محلی را با ایجاد اشتغال و درآمد را سبب می شود. در این نوع سفر با توجه به محلی که به آن سفر شده است فعالیت های گوناگونی را انجام می دهند که از آن جمله می توان به شنا، صخره نوردی، کوهنوردی، ماهیگیری، پیاده روی و … اشاره کرد. در این بخش از مجله مستر بلیط به معرفی یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خوشاب می پردازیم که با نام غار دیو عنابستان شهرت دارد. اگر تصمیم دارید زمانی به این منطقه سفر کنید بهتر است این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

درباره غار دیو عنابستان

درباره غار دیو عنابستان

شهرستان خوشاب، شهرستانی به شمار می رود که در استان خراسان رضوی قرار دارد و سالانه افرد زیادی برای سفر به اینجا می روند. این شهرستان یکی از مناطق خوش آب و هوای این منطقه محسوب می شود که از جاذبه های طبیعی زیادی همانند بیشه سیدآباد، دره شقایق کیخسرو، آبشار نورآباد، روستا و کوهسار دُرُفک، غار اژدهای رودسراب، دره یام، مناظر طبیعی روستای نشیب، طبیعت روستای داراب و … برخوردار است. غار دیو عنابستان نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی آن به شمار می آید که در ارتفاع ۱۵۰۰ متری دامنه جنوبی کوه زوله در فاصله ۲ کیلومتری جنوب غربی روستای عنابستان واقع شده است. غار به طور کلی به حفره ای گفته می شود که حداقل با یک دهانه به سطح زمین راه داشته باشد. غار می تواند به صورت طبیعی با مصنوعی ایجاد شده باشد. غار دیو عنابستان از نوع غارهای طبیعی به شمار می رود، که از طبیعی بی نظیر برخوردار است و افراد که علاقمند به دیدار از مکان های اعجاب انگیز دارند حتما به این غار سری بزنند. افراد زیادی سالانه به این غار می روند و لحظاتی سرشار از هیجان را در این محل می گذرانند.

ساختار و طبیعت غار

این غار از نوع غارهای آهکی به شمار می آید، این نوع غارها در اثر نفوذ آب در لایه های سنگ های آهکی و انحلال آن با آب ایجاد شده اند که به این پدیده در زمین شناسی کارستی می گویند. راه ورودی غار، دهانه ای به شمار می رود که دارای ابعادی برابر با 1/20 در 1/50 متر است که در سمت جنوب شرقی قرار دارد. دهانه اصلی، به دلیل ورود جریان آب ناشی از ذوب برف در قله کوه زوله به داخل مجرایی، که در حکم یک آبراهه عمل می کرده، ایجاد شده است. در ابتدای غار یک راهرو به ارتفاع 2 و طول 17 متر وجود دارد و در انتهای آن نیز یک دهلیز باریک به ابعاد 50 در 40 سانتیمتر قابل مشاهده است. برای ورود به این بخش باید به صورت سینه خیز اقدام کنید که پس از گذر از آن راهروی دیگری را می بینید که در جهت غرب به شرق منشعب شده است وسپس به یک تالار نسبتا بزرگ به ارتفاع 4 متر می رسد.

راه های دسترسی به غار

راه های دسترسی به غار

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم این غار در شهرستان خوشاب قرار دارد بنابراین اگر مایل شدید که به این غار بروید باید در ابتدا اقدام به خرید بلیط اتوبوس از مستر بلیط کنید و سپس خود را به مرکز شهرستان خوشاب، سلطان آباد، برسانید و سپس با وسایل حمل و نقل عمومی و یا تاکسی به سمت این غار حرکت کنید. همچنین می توانید با خودرو شخصی سریع تر و راحت تر به این غار بروید. لازم به ذکر است که بالا رفتن از این کوه کار چندان ساده ای نیست.

بازدید از غار دیو عنابستان

بالا رفتن از کوهی که این غار در آن قرار دارد بسیار سخت است پس برای انجام این کار به خاطر داشته باشید بر اساس توانایتان عمل کنید. اگر فکر می کنید توانایی لازم برای این کار را ندارید به هیچ عنوان اینکار را انجام ندهید. در ضمن حتما با فردی که در این کار تبحر دارد، بروید و به تنهایی اقدام به بالا رفتن از کوه نکنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *