زندگی شلوغ و پرهیاهوی شهری امروز باعث شده است که ساکنین شهرها به دنبال فرصت های مختلف برای دستیابی به آرامش باشند. این موضوع به خصوص برای شهروندان کلان شهری مانند تهران بیشتر صدق می کنند. بسیاری از تهرانی ها ترجیح می دهند که این آرامش را در دل طبیعت دست نخورده جستجو کنند. اما مشغله های زندگی نوین زمان کمی را برای پناه بردن به دامان طبیعت در اختیار ما می گذارد. به این سبب اکثر دوستداران طبیعت در شهر تهران در جستجوی مناطق بکر و زیبا با فاصله کم از این کلان شهر هستند تا در فرصتهای کوتاه یک یا حداکثر دو روزه هم بتوانند به این مکان ها پناه ببرند. روستای لزور از توابع شهرستان فیروزکوه، یکی از همین بهشت های پنهانی است، که با فاصله نسبتا کم خود از شهر تهران می تواند به مقصد خوبی برای گردشگران تبدیل شود. با ما در مجله مستر بلیط همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص روستای لزور کسب کنید.

تاریخچه روستای لزور

روستای لزور در گذشته و در غیاب وسایل حمل و نقل نوین، یکی از توقفگاه های اصلی در مسیر گذر از جنوب به شمال و بالعکس قرار داشت. این ارتباط از طریق مسیر مال رویی برقرار می شد که میان لزور و روستاهای نشل و ورزنه از توابع بابل وجود داشت. اما پیشرفت صنایع و ورود راه آهن، سرنوشت این روستا را تغییر داد. با افتتاح راه آهن تهران – فیروزکوه، راه جنوب به شمال تغییر مسیر داد و به این ترتیب لزور از مسیر رفت و آمد خارج شد. پژوهش های باستان شناسی، نشانه هایی با قدمتی چندین هزار ساله از سکونت بشر در این منطقه را آشکار کرده است. این نشانه ها از اهمیت دیرپای این منطقه حکایت دارد. از آنجا که عمده ساکنان این منطقه از سادات هستند، این ناحیه از دیرباز با لقب دارالمومنین هم شناخته می شد.

تاریخچه روستای لزور

علاوه بر این ساکنان این روستا اهمیت فراوانی برای علم آموزی قائل بوده اند و به همین دلیل این روستا جایگاه چندین و چند مکتبخانه هم بوده است. از دیرباز پیشه اصلی مردمان این دیار کشاورزی و دامداری بوده است. به دلیل وجود مراتع و دشت های سرسبز، دامداری این منطقه از رونق خاصی برقرار بوده است. پشتوانه کشاورزی این منطقه رودخانه فرح رود است، که منبع اصلی آب شرب منطقه هم محسوب می شود. عمده محصولات کشاورزی این منطقه شامل گندم، جو، سیب‌زمینی، گیلاس، گلابی و آلبالو است. از دیگر مشاغل پر رونق این منطقه می توان به خیاطی و نجاری هم اشاره کرد. از جمله محله های قدیمی لزور که هنوز هم محل سکونت اهالی روستا است می توان به محله هایی مانند کشک ریز، اوپه، کلاً چین و شجاع خلیل اشاره کرد. مردمان این منطقه به گویش لزوری که یکی از گویش های مازنی است صحبت می کنند. واژه لزور هم در این گویش به معنای « فردی قوی هیکل که بسیار غذا می‌خورد» است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

روستای لزور با حدود 900 خانوار جمعیت که آن را به پرجمعیت ترین روستای منطقه تبدیل می کند، در توابع دهستان قزقانچای در بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است. این ناحیه در فاصله 165 کیلومتری از تهران و 39 کیلومتری از شهرستان فیروزکوه قرار دارد. این منطقه با ارتفاع 2350 متر از سطح دریا، در دامنه های جنوبی کوه معراج از رشته کوه البرز قرار گذفته است. این موقعیت جغرافیایی باعث شده است تا این روستا به مکانی مناسب و مطلوب برای طرفداران رشته ورزشی کوهنوردی تبدیل شود.

جاذبه های گردشگری

جاذبه های گردشگری

روستای لزور هم برای طرفداران سیاحت و هم علاقه مندان به زیارت، مقصد مطلوبی است. رودخانه های پر آب و دریاچه زیبا و دشت های سرسبز و خرم در کنار آثار تاریخی و مذهبی، محیط منحصر به فردی را برای طرفداران انواع مختلف جاذبه ها فراهم آورده است. در زیر به تعدادی از این جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی اشاره می کنیم.

قله میشینه مرگ

قله میشینه مرگ با ارتفاع 4300 متری از سطح دریا و به عنوان یکی از قله های مرتفع البرز، درنزدیکی لزور قرار دارد. وجود این قله به معنای حضور کوهنوردان زیادی در منطقه است که در تلاش برای فتح آن هستند. البته لازم به یاد آوری است که با توجه به آب و هوای کوهستانی منطقه، بهترین زمان برای صعود به قله، ماه های تیر و مرداد است.

برج نیمه

در صورت علاقه به اماکن و ابنیه تاریخی، یکی از دیدنی هایی که در این سفر برایتان جالب خواهد بود، برج نیمه است. قدمت این برج که متاسفانه تا حد زیادی تخریب شده است، به حدود قرن 7 یا 8 هجری باز می گردد. این برج باستانی دلیلی بر قدمت روستای لزور است. از دیگر بناهای باستانی این منطقه می توان به قلعه قل دوش و پل سنگی هم اشاره کرد.

تنگه لاسک

یکی دیگر از جاذبه های بسیار جالب توجه این منطقه، تنگه لاسک است. این تنگه در فاصله تقریبا یک ساعتی از روستا و در راستای جاده خاکی قرار دارد که از خیابان مخابرات روستا آغاز می شود.

تنگه لاسک

دریاچه سیاهرود یا سد لزور

معروف ترین جاذبه ای لزور که بیشتر مسافران با هدف بازدید از آن به روستا وارد می شوند، دریاچه لزور یا همان سد سیاهرود است. طبیعت زیبای این دریاچه، آن را به مکانی بسیار زیبا و جذاب تبدیل کرده است. دسترسی به این دریاچه به دو طریق امکان پذیر است. مسیر نخست از طریق همان جاده خاکی تنگه لاسک است. اگر برای رفتن به دریاچه این مسیر را انتخاب کنید، رفتن به سیاهرود با خودرو چیزی در حدود 15 تا 20 دقیقه زمان خواهد برد. با این همه بیشتر گردشگران و طبیعت گردان ترجیح می دهند که با پای پیاده به سمت دریاچه بروند. پیاده روی به سمت دریاچه مستلزم گذر از دو دشت، یک تنگه و بعضی قسمت های صخره ای است. تنگه ای که در این مسیر قرار دارد، با نام تنگه فرح رود شناخته می شود، مملو از آب است. بنابراین در این قسمت از راه باید از داخل آب عبور کنید. در کل مسیر پیاده روی به دلیل گذر از میان آب و بالا رفتن و گذر از صخره ها، مسیر نسبتا دشواری است. پیشنهاد می شود که تنها طبیعت گردان حرفه ای و افرادی با آمادگی بدنی مطلوب، این مسیر را انتخاب کنند.

اماکن زیارتی

علاقه مندان به اماکن مذهبی هم می توانند از زیارت دو امام زاده معصوم و امام زاده خوشنام روستا لذت ببرند. در امام زاده خوشنام، بقعه متبرکه ای وجود دارد که بنابر بعضی روایات قدمت آن به قرن ده یا یازده باز می‌گردد. بر طبق اسناد موجود، این امام زاده مدفن بانویی سیده است. در کنار این بنا، چشمه ای با آب بسیار گوارا وجود دارد که اکثر گردشگران و زائران امام زاده از آن می نوشند. علاوه بر این در فاصله کوتاهی از این امام زاده، آبشاری کوچک هم قرار دارد که مناظر زیبایی را خلق می کند.

شرايط بازديد از روستای لزور

شرايط بازديد از روستای لزور

بازدید از روستای لزور تابع شرایط یا محدودیت خاصی نیست و علاقه مندان به طبیعت و مناطق بکر در تمام طول سال و بدون مجوز خاصی می توانند به این روستا سفر کنند. تنها موردی که مسافران این منطقه باید در خاطر نگه دارند، شرایط آب و هوایی منطقه است. قرار داشتن این جاذبه در میان قله های رشته کوه البرز، باعث شده است تا این محل آب و هوایی سرد و کوهستانی داشته باشد. این آب و هوا باعث شده است که سفرهای تابستانی به این منطقه بسیار دلپذیر و به دور از گرمای طاقت فرسا باشد. در مقابل سرمای سخت منطقه در فصل زمستان، مسافرت به این روستا در فصل زمستان را دشوار و نیازمند البسه و تجهیزات زمستانی کرده است. البته حتی در فصل تابستان هم لباس گرم به همراه داشته باشید، زیرا آب و هوای خنک این روستا ممکن است حتی در تابستان هم شما را محبور به پوشیدن لباس بیشتر بکند.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

برای رسیدن به این روستای زیبا، باید از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کرد. اندکی مانده به فیروزکوه (حدود 10 کیلومتر) و در محلی که به نام سه راهی لاسم شناخته می شود، جاده ای وجود دارد که به سمت شمال و بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می رود. روستای لزور در انتهای این جاده و بعد از روستاهای روستاهای سله بن و وشتان و ارجمند و شادمهن و اهنز قرار دارد. لازم به ذکر است که لزور آخرین مقصد این جاده است و بعد از آن روستایی قرار ندارد. تمام مسیر در حدود 165 کیلومتری تهران تا روستای لزور، آسفالت است. چنانچه می خواهید سفری ایمن و کم به این روستا و طبیعت بکر و زیبای آن را تجربه کنید، پیشنهاد ما به شما خرید بلیط اتوبوس است. اینکار را می توانید با صرف کمترین هزینه مالی و زمانی و با مراجعه به مستر بلیط انجام دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *