شهر ری یکی از شهر های تاریخی ایران و با قدمت بیش از هزار سال است که با داشتن اماکن تاریخی و دیدنی بسیار اسرار زیادی از تاریخچه بی نظیر کشورمان را در خود محفوظ نگه داشته است. در ادامه مجله مستر بلیط قصد دارد به یکی از مکان های تاریخی شهر ری که در نزدیکی تهران قرار گرفته است و داستان عجیبی نیز دارد بپردازد، با این مقاله همراه باشید.

درباره بقعه جوانمرد قصاب

شاید برای خیلی از خوانندگان این مقاله محله یا بقعه جوان مرد قصاب نا آشنا باشد و برای اولین بار است که آن را می شنوید، اما برای افراد ساکن تهران و شهر ری تقریبا آشناست. در ابتدای وارد شدن به شهر ری از سمت بخش شمالی تهران، اولین محله ای که خواهید دید محله جوان مرد قصاب است، که یکی از محله های قدیمی این شهر محسوب می شود، و سابقه تاریخی نسبتا طولانی دارد. بقعه جوان مرد قصاب نیز در حوالی ایستگاه مترو جوان مرد قصاب است که بسیاری از ساکنین تهران و ری نیز نام این ایستگاه مترو بسیار به گوششان خورده است. بسیاری از افرادی که با شخصیت تاریخی و افسانه ای جوان مرد قصاب آشنا هستند اعتقاد دارند که قصاب جوان مرد همان قصاب آملی یا ابوالعباس قصاب جوان مرد است که داستان عجیب و متفاوتی را درباره این فرد روایت کرده اند. اما اگر علاقمند هستید که با این شخص بیشتر آشنا شوید خصوصا اگر دوستدار آشنایی با تاریخ ایران مستر بلیط به شما پیشنهاد می کند خواندن ادامه این مقاله را ازدست ندهید.

درباره بقعه جوانمرد قصاب

تاریخچه بقعه جوانمرد قصاب

بقعه جوانمرد قصاب در قسمت جنوبی تهران به سمت شهر ری قرار گرفته است. این بقعه تقریبا مربوط به دوره قاجار و در زمان فتح علی شاه قاجار ساخته شده است. یکی از داستان هایی که درباره جوان مرد قصاب روایت می شود به این صورت است که در قرن نهم شخصی به نام ملاحسین کاشفی نام جوان مرد قصاب را در کتاب خود ذکر کرده است و او را یکی از اشخاصی که به حضرت علی علیه السلام بسیار علاقمند بود می دانست. این داستان عجیب که از قول ملاحسین کاشفی روایت شده و به این صورت است که کنیزی از جوان مرد قصاب مقداری گوشت خواست و قصاب هر گوشتی که به کنیز می داد او قبول نمی کرد، سپس از شدت عصبانیت پول کنیز را به او پس داد. کنیز هم بخاطر خشم صاحب خود به خاطر نخرید گوشت می ترسید شروع به گریه کرد، در همین حین امام علی علیه السلام آنها را دید و از جوان مرد قصاب خواست که به کنیز رحم کند و گوشت بدهد اما او قبول نکرد. یکی از اطرافیان قصاب به او گفت که این فرد حضرت علی بوده است و قصاب بخاطر پشیمانی و ملامت خود از این رفتاری که داشته چشم و دست خود را می بُرد و به نزد حضرت علی می بَرد و حضرت علی بخاطر این ابراز پشیمانی از خدا می خواهد که چشم و دست به حالت اول بازگردد. این داستان با تغییر های ریز و درشتی نیز در سایر کتاب های تاریخی دیگر نقل شده است اما اطلاعات دقیقی از این شخصیت ناشناخته تاریخی در دسترس نیست.

نقشه و معرفی بخش های مختلف آن

این بقعه تاریخی و زیارتی در سال های اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. این مکان زیارتی بسیار ساده ساخته شده است و بخش های مختلف و تزئینات زیادی نیز ندارد. پلان این بقعه بصورت چهار ضلعی است و اطراف این بقعه، بوستانی وجود دارد که به وسیله حصار های فلزی که دور تا دور این بقعه کشیده شده، از آن جدا شده است. در بقعه جوان مرد قصاب حیاط نسبتا بزرگی با باغچه از گل های زیبا وجود دارد و یک ساختمان با ابعادی کوچکتر نیز در وسط آن قرار گرفته است. اما اگربه داخل بقعه وارد شویم قبر ساده جوان مرد قصاب را دریک محفظه شیشه ای خواهیم دید. مقبره ها و بقعه های دیگری نیز در سایر بخش ها و روستاهای کشورمان وجود دارد که بقعه های نمادین شخصیت تاریخی جوان مرد قصاب هستند.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

برای بازدید از این مکان زیارتی می توانید در تمام ایام سال و بدون هیچ محدودیتی به بقعه جوان مرد قصاب بروید. اما پیشنهاد ما این است که اگر در فصل هایی با آب و هوای مطبوع به شهر ری سفر کردید و گذرتان به بخش جنوبی آن افتاد، از بقعه جوان مرد قصاب بازدید کنید.

وضعیت کنونی بقعه جوانمرد قصاب

همانطور که گفته شد این بقعه در سال های اخیر مورد بازسازی و تعمیرات قرار گرفته است و هم اکنون برای بازدید و زیارت محدودیتی وجود ندارد.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

اگر بلیط اتوبوس را برای سفر به این شهر تهیه کرده اید برای بازدید از این بقعه می توانید از طریق اتوبوس و یا سایر وسایل نقلیه به آدرس شهر ری، بزرگراه شهید رجائی و سه راه علی آباد مراجعه نمایید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *