روستای نوگک، یکی از روستاهای زیر مجموعه استان فارس به شمار می رود که این روستا توابع شهرستان رستم و ممسنی است. این روستای کم وسعت، یکی از روستاهای زیبای شهرستان رستم ممسنی است و افراد کمی از آن اطلاع دارند. به همین دلیل روستای نوگک نسبت به بقیه روستاهای زیبای این شهر، خلوت تر است و گردشگران کمتری هم به آنجا می روند. در ادامه مطالب مستر بلیط، سعی داریم که شما را کاملا با جزئیات این روستا آشنا سازیم. پس حتما مقاله را تا انتها دنبال کنید.

درباره روستای نوگک

روستای نوگک، روستایی تاریخی است که با جاذبه های بی نظیر و زیبا، می تواند تمام نیازهای مسافران را از یک مکان تفریحی دلپذیر برطرف کند. این روستا به بخش هایی مختلف تقسیم بندی شده و جمعیت آن نسبت به بقیه روستاهای اطراف، کمتر است. جمعیت کل روستا در سال ۱۳۸۵به 535 نفر می رسید و مردم آن هم گویش و لهجه ای مخصوص دارند اما زبان آن ها فارسی و لری است. این منطقه در مرکز شهرستان رستم واقع شده است و مردم بومی و محلی آن هم از لباس های محلی استفاده می کنند. همچنین به دلیل آب و هوای خوب و مطلوب، درختان زیادی در اطراف روستای نوکگ واقع شده اند و خاک زمین های نزدیک به روستا هم تماما حاصل خیز هستند. تقریبا یکی از دلایل به وجود آمدن روستا، خاک و آب و هوای خوب محسوب می شود، که اکنون هم شغل اکثر مردم، کشاورزی و دامپروی است و محصولات کشاورزی هم به شهرستان رستم یا شهر شیراز، صادر می شود.

درباره روستای نوگک

تاریخچه روستای نوگک

یکی از قدیمی ترین استان های ایران، استان فارس است که قدمتی چند هزار ساله دارد. روستای نوگک هم در این استان واقع شده است و جزء روستاهای قدیمی شهرستان رستم وممسنی به شمار می رود. این روستا دارای قلعه قدیمی باشد که نشان گر قدمت آن است. همچنین روستای نوگک در گذشته نام های متفاوتی داشته و به مرور زمان به نام نوگک به ثبت رسیده است؛ نوگل و نوگپ، نام دیگر این روستا هستند که در گذشته وجود داشتند. برای اطلاع بیشتر از جزئیات داخلی روستا، حتما بخش نقشه و معرفی بخش های مختلف را در مجله مستر بلیط دنبال کنید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

روستای نوگک، درست در کنار یک روستای تخریب شده قدیمی دیگر به وجود آمد. این روستا در اوایل به عنوان مکانی برای ییلاق و قشلاق بود، اما بعد از کشف کردن خاک حاصل خیز آن، جمعیت مردم هم گسترش یافت و در آنجا زندگی را شروع کردند. همچنین این روستا در بین دو شهرستان نور آباد ممسنی و رستم واقع شده است و به همین دلیل جزو توابع دو شهرستان به شمار می رود. روستای نوگک به نوعی در مرکز استان فارس واقع شده و به شهرهایی مثل ممسنی، رستم، شیراز و بقیه شهرها نزدیک است. ساختمان هایی که از قدیم بجا مانده اند در روستا قابل رؤیت هستند، بیان گر نقش مهم روستای نوگک در اکثر جنگ ها هستند. زیرا برخی از آن ها مربوط به قلعه قدیمی و حتی برخی هم ساختمان های توپ خانه یا … است. اگر قصد بازدید از این روستای کوچک را دارید، فراموش نکنید که از رودخانه شیو هم بازدید کنید، این رودخانه عریض از بین زمین های کشاورزی  کنار روستا عبور می کند و به گونه ای آب و هوای روستا را متعادل می سازد.

شرایط بازدید از روستا 

شرایط بازدید از روستا 

این روستا یک مکان عمومی است و بازدید کردن از آن هم ساعت یا روز مخصوصی ندارد و در هر  زمان که مایل بودید می توانید به آنجا سفر کنید. البته فراموش نکنید که آب و هوای روستا در تابستان گرم و خشک می باشد و بهترین زمان سفر اوایل بهار است.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

در مطالب بالاتر به موقعیت مکانی این روستا اشاره کردیم اما اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، می توان گفت که روستای نوگک در فاصله ۴۵ کیلومتری از نورآباد ممسنی واقع شده است و با تهیه بلیط اتوبوس می توان به آنجا رفت. همچنین رفت و آمد با تمام وسایل نقلیه در روستا آزاد است و حیوانات هم بدون هیچ مشکلی می توانند از آنجا عبور کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *