شهرهای تاریخی همیشه یکی از مقاصد اصلی برای گردشگری به شمار می آیند و سالانه افراد زیادی برای دیدار از آنها به این مناطق سفر می کنند. هدف از سفر به این نواحی دیدار از آثار تاریخی است که از گذشته های دور در این شهرها قرار دارند. یکی از این شهرها، گودین در شهرستان کنگاور و استان کرمانشاه است. این شهر هر چند از نظر وسعت کوچک ولی دارای قدمتی بالا است و چندیدن اثر تاریخی در آن قرار دارد. این شهر که تا سال 1392 روستا بود، در خود گودین تپه را دارد که یکی از مهمترین آثار تاریخی این منطقه و استان است و سالانه بازدید کنندگان بسیاری را به سمت خود جذب می کند. از دیگر آثار تاریخی این روستا می توان به پل کوچه اشاره کرد که در این بخش از مجله مستر بلیط اطلاعاتی را در مورد آن در اختیار شما قرار می دهیم. در صورتی که قصد سفر به این منطقه را دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید و تا انتهای آن را مطالعه کنید تا در زمان دیدار از این پل به طور کامل آن را بشناسید.

درباره پل کوچه

درباره پل کوچه

پل ها یکی از آثار تاریخی ویژه هستند که همچنان با وجود گذشت زمان های بسیار از ساخت آنها همچنان کاربری خود را حفظ کرده اند. پل هایی که در ایران ساخته می شدند، کارکردهای اساسی و گاه متفاوتی داشتند و می توانستند کارکردهای جانبی مختلف به خود بگیرند، اما نقش عملکردی و کارکرد اصلی پل همچنان توسعه حرکت بود. عبور و مرور کارکرد اصلی پل ها است، اما گاهی علاوه بر این عملکرد، در پل های ایرانی ترکیبی از چندین عملکرد نیز به چشم می خورد. که از جمله این کارکردها می توان به مسیر و گذر، تأسیساتی، سد و بند، کنترل راه ها و کاروان ها و تفرجگاهی اشاره کرد. یکی از پل هایی که در استان کرمانشاه شهرستان کنگاور قرار دارد پل کوچه است. این پل در نزدیکی شهر گودین و روستای کوچه قرار دارد و همچنان که به عنوان راه ارتباطی مورد استفاده است از آثار تاریخی آن نیز به حساب می آید.  دلیل نام گذاری این پل به این نام نزدیکی آن به روستای کوچه و بر روی رودخانه «خرم رود» با جهت شمال شرقی – جنوب غربی ساخته شده است. زمان دقیق ساخت این پل مشخص نیست ولی به خاطر نوع معماری و مصالح به کار رفته در آن حدس می زنند مربوط به دوران صفویه باشد.

معماری پل کوچه

در سرزمین ایران به دلیل وجود پستی و بلندی زیاد، تنوع آب و هوا، بستر شکل گیری و استقرار آن در مسیر شاهراه ها و نیاز انسان به سفر، به احداث پل هایی با ساختار مختلف می پرداختند که عوامل مختلفی در شکل گیری کالبد معماری پل مؤثر است. پل کوچه نیز از این موضوع مستثنی نیست و از بخش های مختلفی تشکیل شده است.  طول این پل برابر با 68.80 متر است و عرضی برابر با پنج متر و شش پایه سنگی دارد، که چهار پایه مرکزی آن هر یک به عرض 3.10 متر است. پایه های آن از دو بخش تشکیل شده اند که بخش اول پایه به صورت مکعب مستطیل و بخش دوم آب شکن مثلثی شکل است. داخل این پایه ‌ها با لاشه سنگ و ملاط گچ و نمای آن با سنگ ‌های نسبتاً بزرگ نتراشیده در ابعاد مختلف طراحی شده است. پل کوچه چهار دهانه دارد که اندازه آنها نامساوی است. ارتفاع هر یک از این دهانه ‌ها از کف رودخانه تا تیزه قوس در وضع موجود حدود 2.10 متر است. طاق تمام دهانه ‌ها از نوع طاق‌ های جناغی است؛ ولی طاق دهانه پنجم در جریان بازسازی آن در نمای جنوبی به صورت هلالی در آمده است. جان پناه‌ پل، آجری و عرض آن 41 سانتیمتر و بلندی اش از سطح گذرگاه پل 56 سانتیمتر است. بر روی جان پناه‌ یک رج آجر، هره چینی شده است. در ساخت بیشتر قسمت های پل از آجر استفاده شده، که آجر های به کار رفته در آن ابعاد شان 5×21×21 و یا 6×20×20 سانتیمتر است.

برای سفر به کنگاور می توانید از اتوبوس استفاده کنید، همچنین خرید بلیط اتوبوس را با کمک مستر بلیط انجام دهید تا تجربه ای شیرین و لذت بخش را برای خود و همراهانتان به ارمغان آورید.

راه های دسترسی پل

راه های دسترسی پل

همانطور که رد قسمت قبل اشاره کردیم و متوجه شدید این پل در روستای کوچه قرار دارد که فاصله اش از شهر گودین 3 کیلوکتر است. اگر دوست دارید این پل را از نزدیک ببنید باید به این روستا سفر کنید. در صورتی که می خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی برای این سفر استفاده کنید باید ابتدا به کنگاور سپس شهر گودین و پس از آن به روستای کوچه بروید.

بازدید از پل کوچه

بازدید از اثر تاریخی رایگان است و نیازی نیز بابت دیدن از آن هزینه ای بپردازید. اگر علاقه به طبیعت دارید، گردش در طبیعت اطراف پل را به شما سفارش می کنیم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *