کنگاور که مشخصه اصلی آن وجود معبد آناهیتا و گودین تپه در آن است به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب خود از دیرباز محل عبور مسافران زیادی بوده است. سافرانی که با مقاصد مختلف مانند مقاصد تجاری، زیارتی، سیاحتی، مطالعاتی، نظامی و … از این شهر دیدن و عبور می کردند. بر اساس کاوش های باستان شناسی کاربری معماری معبد در زمان هخامنشی نیایشگاه فضای باز، در دوره سلوکی معبد آرتمیس، در دوره پارتی معبد آنائی تیس (آناهیتا) و در دوره ساسانی آناهیتا و آتشگاه بوده و در ادوار اسلامی بنا به سابقه، ویرانه های بنا با نام قصر اللصوص مورد سکونت قرار گرفته و به تدریج دارای مسجد، امامزاده، حمام، گذر، بازار، کاروانسرا، گورستان شد و در نهایت روستایی بزرگ بر روی معماری کهن به وجود آمده و دارای حکام محلی شده که تا زمان معاصر نیز ادامه پیدا کرده است. یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر که از گذشته های بسیار دور بر جای مانده گودین تپه است که در این بخش از مجله مستر بلیط به توضیحات کاملی درباره آن می پردازیم. پس اگر قصد دارید روزی به این شهر سفری داشته باشید بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی گودین تپه

معرفی گودین تپه

یکی از جالب ترین آثار تاریخی که از گذشته به جای مانده اند تپه های تاریخی هستند. این آثار در دل خود بقایای زندگی گذشتگان را نگهداری می کنند. این تپه ها زمانی شهر یا روستایی بودند، که برخی از آنها حتی از رونق بسیار بر خوردار بوده اند ولی بر اثر اثری طبیعی مانند سیل یا زلزله و یا حمله دشمنان یا آتش سوزی به تلی از خاک تبدیل شده و از رونق افتاده اند. یکی از تپه های باستانی که در شهر کنگاور قرار دارد، گودین تپه است که شهرت بالائی نیز دارد. با کاوش هایی که بر روی این تپه باستانی انچام شده است، احتمال می رود مربوط به 5000 سال پیش از میلاد باشد. گودین روستایی است از دهستان كنگاور، بخش كنگاور، شهرستان كرمانشاه، که در شرق شهرستان کنکاور قرار دارد. آب و هوای آن سردسير و معتدل است، آب آن از دو رشته قنات و رودخانه خرم رود تأمين مي شود، محصول آن غلات آبي و ديمي، حبوبات، چغندرقند و صيفي، شغل اهالي روستا زراعت و صنايع دستي آنان كرباس بافي است. گودين تپه در ساحل جنوبي شاخه شمال شرقي رودخانه گاماس آب در دره كنگاور در حدود يك كيلومتري شمال روستاي گودين واقع شده است. تپه گودين در سال 1961 ميلادي، طي برنامه بررسي قسمت هاي شرقي لرستان شناسايي شد. براي نخستين بار در سال 1965 ميلادي در جبهه شمالي آن حفاري شد.

ساختار تپه

ارتفاع تپه گودين از سطح زمين هاي اطراف حدود 30 متر و از سطح دريا حدود 1400 متر و در دوران تاريخي داراي سه بخش ربض، شهرستان و ارك بوده است و در بالاي تپه ارك قرار داشت. مساحت كل تپه گودين بين 14 الي 15 هكتار برآورد شده است. سطح خاك بكر در عمق بين 2 تا 3 متري از زير سطح زمين هاي اطراف مشخص شد. سمت شمالي تپه بوسيله رودخانه شسته شده، به طوري كه شيب اين بخش تپه تقريباً عمودي است.

برای سفر به کنگاور می توانید از اتوبوس استفاده کنید و با خرید بلیط اتوبوس به صورت آنلاین در ضمن استفاده از مزایای آن خریدی آسان و سریع را تجربه کنید.

دوره های تاریخی گودین تپه

دوره های تاریخی گودین تپه

در این تپه هفت دوره تاریخی شناسایی شده است که شامل سال های 5500 تا 5000 پیش از میلاد، 5000 تا 3500 پیش از میلاد، 3500 تا 3000 پیش از میلاد، 2700 تا 2000 پیش از میلاد، 2000 تا 1600 پیش از میلاد و سده هشتم تا سده چهارم پیش از میلاد می شود.

سال های 5500 تا 5000 پیش از میلاد

علامت مشخصه این دوره سفال شده ای است که با ابزار آلاتی مشابه ابزار آلات مناطق غربی ایران مانند حاجی فیروز، گردان و علی کش ساخته شده است.

5000 تا 3500 پیش از میلاد

آثار ساختمانی و سفال های این دوره با طبقه پنجم تپه گیان قابل مقایسه است.

3500 تا 3000 پیش از میلاد

آثار یافت شده در این دوران عبارت از هنر صنعت سفالسازی است که با شایاء دوره اوروک در بین النهرین مطابقت دارد، که نشان دهنده پیوند با بین النهرین دارد.

2700 تا 2000 پیش از میلاد

صنعت سفال در این دوره با صنعت سفال دوران اول و دوم برنز دقیقا قابل قیاس است. ابزار خاکستری رنگ که در این حفاری پیدا شده، در ایران فقط با ابزار و اوات به دست آمده در یانیک تپه در نزدیک تبریز مشابه است.

راه های دسترسی به تپه

2000 تا 1600 پیش از میلاد

سفال های این دوره با سفال  های رنگی به دست آمده از تپه گیان به خوبی قابل مقایسه هستند بنابراین آثار این دوره با آثار دوره سفال رنگی تپه گیان همزمان هستند.

سده هشتم تا سده چهارم پیش از میلاد

آثار جدید این دوره منحصر به قلعه یا برج دیده بانی شبیه قلعه های اسلامی است.

راه های دسترسی به تپه

 برای اینکه از این بنا دیدن کنید باید به شهر کنگاور سفری داشته باشید سپس از این شهر خود را به یک کیلومتری شهر گودین در 13 کیلومتری شرق این شهرستان برسانید. این کار با استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی موجود در شهر کنکاور امکان پذیر است. در صورت تماسل نیز می توانید با خودرو شخصی این سفر را انجام دهید.

بازدید از گودین تپه

بازدید از این محوطه رایگان است و نیازی نیست هزینه بابت این دیدار بپردازید، همچنین زمانی حدود یک تا دو ساعت برای این برنامه نیاز دارید. پس از این می توانید به تماشای شهر گودین و طبیعت اطراف نیز بروید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *