برج زرندوئیه

برج زرندوئیه

یکی از شهرستان های استان کرمان زرند نام دارد که جزء مناطق قدیمی آن شناخته می شود و به واسطه همین قدمتی که دارد آثار تاریخی گوناگونی را در خود جای داده است. این شهرستان در شمال غربی استان قرار دارد و فاصله اش از شهر کرمان حدود 80 کیلومتر است. این شهرستان یکی از صنعتی ترین شهرهای این منطقه محسوب می شود و پیشرفت زیادی در زمینه صنایع دستی کرده است. از نظر گردشگری می توان گفت که دارای آثار تاریخی گوناگون است. این شهرستان از طراف با شهرستان هایی نظیر بافق، راور، کرمان، کوهبنان، رفسنجان همسایه است. این شهر به خاطر وجود آثار تاریخی و طبیعی خود می تواند یکی از شهرهای گردشگر پذیر استان کرمان باشد. از جمله آثار تاریخی و طبیعی که در این شهر وجود دارد می توان به برج زرندوئیه، حسینیه قلعه، بازار وکیل و سهرابی، خانه ارجمند، امارت چهار برج شاهرخ خان، مقبره عبدالسلام زرندی، مجموعه‌ی دیلمقانی، روستای بابهوتک، روستای گیسک و قله دوشاخ اشاره کرد. اگر علاقه مند به داسنتن سرنوشت آثار تاریخی این شهر هستید می توانید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

معرفی برج زرندوئیه

معرفی برج زرندوئیه

برج زرندوئیه در وسط قلعه ای کوچک احداث گردیده و در ۶ کیلومتری شمال زرند قرار دارد. در گذشته بسیاری از مکان‌ها و آثار تاریخی شهرستان زرند بر اثر زلزله تخریب شده اند اما طبق نوشته‌های مورخان این شهر در قرن ششم تا هشتم هجری یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران بوده که به نام «زراوند» شناخته می‌شده است. این برج یکی از آثار باستانی مهم این منطقه است که در برابر زلزله های شدید در این منطقه مقاومت کرده است. برای آشنایی بیشتر با جاذبه های تاریخی استان کرمان با ما همراه باشید. در ادامه مجله مستر بلیط به معرفی برج زرندوئیه در شهرستان زرند از توابع استان کرمان می­پردازد. مرحوم حاج سید علی باغخانی یکی از مالکین عمده زرندوئیه، دستور ساخت برج زرندوئیه را جهت محافظت مردم از دست راهزنان منطقه زرندیه، به فرزندان خود سید احمد و سید جواد می‌دهد. این بنا توسط معمار قدیمی منطقه استاد شیخ رضا طراحی و ساخته شده است. قدمت این بنا حداکثر به یک قرن اخیر باز می­گردد و سالم بودن آن پس از زلزله های شدید سالهای 56 و 83 گویای استحکام بالای برج زرندوئیه است. در حال حاضر مالک برج زرندوئیه، حاج سید حسین عمرانی، این بنا را به اداره میراث فرهنگی اهدا کرده است و شهرداری زرند نیز برای حفظ برج زرندوئیه طرح های متعدد بازسازی و عمرانی دارد.

معماری برج

این برج در قلعه ای با مساحت 100 متر مربع قرار دارد و مصالح به کار رفته در ساخت آن خشت و گل بوده است. کاربری برج به احتمال زیاد برای دیده بانی بوده است. برای ساخت این برج نیز از خشت گل استفاده کده اند و بر روی بدنه آن می توان تزئینات زیبا را مشاهده کرد باعث هر چه زیبا تر شدن آن شده است.

اگر می خواهید به شهر زرند سفر کنید اتوبوس می تواند گزینه ای مناسب برای این کار باشد و بلیط اتوبوس را هم می توانید از مستر بلیط خریداری کنید و از مزایایی که برای کاربران خود در نظر گرفته است بهره مند شوید.

راه های دسترسی به برج

راه های دسترسی به برج

برای اینکه بتوانید از این برج دیدن کنید باید به شهرستان زرند سفر کنید و  از آنجایی که برج زرندوئیه در 6 کیلومتری این شهر قرار دارد دسترسی به آن کار آسانی است و با استفاده از کلیه وسایل نقلیه می تواند انجام گیرد.

بازدید از برج زرندوئیه

بازدید از این بنا بدون هیچ هزینه امکان پذیر است و نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید. در زمان دیدار از برج می توانید زمانی را نیز در طبیعت اطراف آن بگذرانید و به شگت و گذار بپردازید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *