استان گلستان، دارای روستاها یا شهرهای بسیار و حتی جزیره های متعدد است. برخی از این جزیره ها گردشگری هستند و کسی در آن ها ساکن نیست، فقط مسافران و گردشگران از آن ها بازدید می کنند. برخی هم همانند جزیره کیش مشهور هستند و افراد زیادی در آنجا زندگی می کنند. این استان زیبا، در شمال کشور واقع شده است و تک به تک روستاها و شهرهای آن، جاذبه های مشهور تفریحی، تاریخی و.. بسیاری دارند که بازدید کردن از آن ها، خالی از لطف نیست‌. جزیره آشوراده، یکی از همین جزیره های تفریحی در استان گلستان است که در مجله مستر بلیط، بیشتر به معرفی او می پردازیم و شما را کاملا با گوشه و کنار این جزیره آشنا می کنیم.

درباره جزیره آشوراده 

در جنوب کشور، جزایر بسیار زیادی وجود دارد که برخی تجاری و بعضی از آن ها هم تفریحی هستند که ما بیشتر با آن ها را می شناسیم. آیا تا به حال مقاله ای راجع به به جزایر شمالی یا همان دریای خزر خوانده اید؟ قطعا نه چون فقط یک جزیره در دریای خزر وجود دارد که نام آن آشوراده و متعلق به ایران است. این جزیره زیبا، به گونه ای تنها فرزند دریای خزر است و افراد زیادی هم در آن ساکن نیستند. این جزیره به شدت زیبا، پر از سبزه ها و درخت ها متنوع است و پوشش های گیاهی زیادی هم دارد. جزیره آشوراده، علاوه بر پوشش های گیاهی متعددی که دارد، یکی از مهم ترین جزایر ایران هم به شمار می رود، زیرا اکثر ماهی های خاویار در نزدیکی آن جا زندگی می کنند و این جزیره را مهم کرده اند. علاوه بر ماهی های متنوع و خاویار، پرندگان زیادی هم در آنجا زندگی می کنند که می توان گفت تنوع پرندگان جزیره آشوراده، از تمام جزایر ایران بیشتر است. همچنین این جزیره، در گذشته دارای جمعیت نسبتا زیادی بود. اما با افزایش آب دریا، جمعیت جزیره هم به دلیل خطر سیل آن جا را ترک کردند و به مناطق مختلف استان‌ گلستان مهاجرت کردند. وسعت جزیره، نسبتا زیاد است و در موقعیت جغرافیایی مهمی قرار گرفته است؛ به گونه ای که ماهی های مرکب، حیوانات و پرندگان مهمی در آنجا زندگی می کنند.

درباره جزیره آشوراده 

نقشه و معرفی بخش های مختلف

این جزیره، در گذشته جزئی از استان گلستان بود اما به مرور زمان با توجه به کم و زیاد شدن آب، در بین جزیره و استان گلستان فاصله افتاد. همان طور که در مطالب قبل به آن اشاره کردیم، درون جزیره آشوراده، افراد نسبتا زیادی زندگی می کردند. این جزیره زیبا، همانند دیگر جزیره ها دارای فرمانداری، کلانتری و … بود، اما حدود ۲۷ سال است که به جز افراد شیلات و کسانی که روی آب دریا تحقیقات انجام می دهند، فرد دیگری زندگی نمی کند. جالب است بدانید که آشوراده، نتیجه سه جزیره دیگر در زمان های قدیم است. به گونه ای که آن ها با یکدیگر برخورد کردند و از هر سه جزیره، آشوراده به وجود آمده است که در ادامه مستر بلیط، گونه های مختلف گیاهی و حیوانی را برای شما معرفی می کنیم.

پوشش گیاهی آشوراده

آشوراده علاوه بر این که یکی از جزایر مهم فارسی در دریای خزر است، دارای پوشش های گیاهی متنوع و مهمی هم هست که برخی از آن ها عبارت اند از درخت انار، تمشک، درختان و بوته های خار خودرو، درخت بید و … .

حیات وحش آشوراده

این جزیره، به دلیل ماهی های خاویاری که در اطراف آن زندگی می کنند، اهمیت دارد و علاوه بر آن ها، دارای حیوانات گوناگونی هم است. مثلا حیواناتی مانند، روباه، خرگوش، شغال، اسب، گراز و … در جزیره آشوراده زندگی می کنند. همچنین تنوع پرندگان، از حیوانات دیگر بیشتر است و تقریبا یکی از جزایری محسوب می شود که اکثر گونه های پرندگان را در خود جای داده است.

شرایط بازدید از جزیره آشوراده

شرایط بازدید از جزیره آشوراده

بازدید کردن از جزیره، در حال حاضر ممکن نیست، زیرا هیچ کسی به جز افراد شیلات و کسانی که در آن جا کار می کنند، در جزیره حضور ندارند. البته جزیره به جز فضای بسیار سر سبز، جاذبه تفریحی گردشگری دیگری هم فعلا ندارد و به همین دلیل، گردشگران یا مسافران به آن جا نمی روند.

آدرس و نحوه دسترسی 

جزیره آشوراده، در استان گلستان واقع شده است، اما اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، این جزیره در بندر ترکمن و استان گلستان قرار گرفته است و فاصله نسبتا کمی با بندر دارد، به گونه ای که در گذشته حیوانات برای غذا خوردن به این جزیره رفت و آمد می کردند. البته تماشا نکردن جزیره آشوراده به این معنا نیست که شما جاذبه های تفریحی استان گلستان را از دست بدهید و برای بازدید کردن از آن ها سفر نکنید، شما می توانید از دور جزیره آشوراده را در حال حاضر تماشا کنید یا در صورت امکان، حتی به آن جا بروید. برای آن که به استان گلستان و سپس بندر ترکمن بروید، کافی است که بلیط هواپیما گرگان را تهیه کنید و با سفری راحت و آسوده، به استان گلستان و شهرستان گرگان بروید، سپس با راهی مستقیم به بندر ترکمن سفر کنید. همچنین شما نمی توانید با وسایل نقلیه مثل ماشین و … به جزیره بروید و حتما باید با قایق به جزیره آشوراده بروید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *