جنگل ابر یکی از جاذبه های طبیعی شاهرود محسوب می شود و در آن جا انگار آسمان به زمین نزدیک شده است زیرا این جنگل در منطقه ‌ای کم فشار و پر فشار قرار دارد. این منطقه جزء باریک ‌ترین قسمت از سلسله جبال البرز و مرز منطقه نیمه بیابانی و جنگلی محسوب می ‌شود. همین موقعیت موجب شده است اقیانوس ابری در این منطقه شکل بگیرد و نام جنگل های آن اطراف را ابر بنامند. با خرید بلیط های سفرتان از سایت مستر بلیط و رفتن به این جنگل، می توانید یک تجربه عالی برای خودتان رقم بزنید. افرادی که به این مکان می روند، با صحنه های جالب و شگفت انگیزی رو به رو خواهند شد و در آن جا می توانند کلی تفریحات سالم انجام دهند.

تاریخچه

جنگل فوق العاده جذاب ابر شاهرود، یکی از قدیمی‌ ترین جنگل‌ هایی است که در دنیا وجود دارد و تقریبا قدمت آن به ۴۰ میلیون سال می رسد و به گفته برخی پژوهشگران، متعلق به دوران سوم زمین شناسی، یعنی عصر ژوراسیک است. در سال ۱۳۹۸، جنگل ابر به عنوان اثر ملی و طبیعی ایران ثبت شد و سال ۱۳۹۳ آن را به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب کردند. هم اکنون نیز در فهرست مناطق چهار گانه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است.

تاریخچه

نقشه و معرفی بخش های مختلف

این جنگل به نوعی ادامه جنگل‌ های سرسبز شمال کشور است و حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد. جنگل ابر از سطح دریا ارتفاع زیادی دارد، طوری که در فصل‌ های گرم سال دمای هوا پایین است. باید بدانید که صبح ها و شب ها در آن جا هوا خیلی سرد می شود و حتما لباس گرم همراه خود ببرید. البته در اطراف این جنگل اقامتگاه‌ های زیادی وجود دارد و برای ماندن می توانید به آن جا بروید. پس از خرید بلیط قطار شاهرود و رفتن به جنگل ابر، به ارتفاعات این منطقه بروید و از آن بالا، چمنزارها، جنگل ها و چشمه ها را مشاهده کنید. در این جنگل، درختان سوزنی برگ، درختان پهن برگ، درختان کندوس، آلو، تمشک، گلابی وحشی، ولیک، بلوط، ممرز افرا، شیردار، آویشن، توسکا و گیاهان دارویی زیادی وجود دارد و به راحتی افراد می توانند طعم واقعی آن ها را بچشند.

به علت پوشش گیاهی متنوع، در این منطقه حیوانات زیادی از جمله بلدرچین، خرس قهوه ای، گرگ، عقاب جنگلی، پلنگ، خوک وحشی، کرکس، شغال، کبوتر جنگلی، روباه، خرگوش، مار، شوکا، شاهین، کبک، کبوتر جنگلی، فاخته، قرقاول، بز و کل زندگی می کنند. در مرکز جنگل ابر، آبشارهای کوچک و بزرگی وجود دارد که آبشار شرشر و آلوچال از جمله مهم ترین آن ها هستند. آبشار آلوچال از دو آبشار بزرگ تشکیل شده است که روی هم می ریزند و آبشار اصلی را ایجاد می کنند. مسیر دسترسی به این آبشار در جنگل ابر، سخت نیست و خیلی راحت می توانید آن را پیدا کنید. اما آبشار شرشر بر عکس این آبشار است و برای دسترسی به آن باید از کوه بگذرید. آبشار زیبای شرشر، مخصوص کوهنوردان حرفه ای است و در منطقه زیبای دالان بهشت خودنمایی می کند. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید یک سفر مقرون به صرفه و کم هزینه داشته باشید، پیشنهاد می کنیم بلیط اتوبوس شاهرود را خریداری کنید و به دیدن جنگل ابر بروید. نا گفته نماند که در جنگل ابر، بیش از سی چشمه خروشان وجود دارد که چشمه شاه پسند، چشمه قطری و چشمه ترش از جمله چشمه های محبوب هستند و می توانید در کنار آن ها کمپ تفریحی برپا کنید و لذت ببرید. بر بالای ارتفاعات جنگل ابر، یک قلعه قدیمی دیده می شود که بسیار جذاب است و اکثر افرادی که به دیدن این جنگل می روند، از آن هم بازدید می کنند.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

گردشگران از سراسر کشور می توانند به صورت کاملا رایگان در هر ساعتی که بخواهند به دیدن جنگل ابر بروند اما بهتر است به یک سری اصول ایمنی توجه کنند و وسایل ضروری از جمله دارو‌های عمومی، کارت شناسایی، زیر انداز، پول نقد، کیسه خواب، آب آشامیدنی، وعده های غذایی، کفش مناسب، کرم ضد آفتاب و قطب نما را همراه داشته باشند. همچنین کسانی که به این جنگل می روند باید از سطح آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشند تا به مشکل بر نخورند و در آن جا بتوانند به گشت و گذار بپردازند. همان طور که گفته شد در این جنگل حیوانات وحشی وجود دارد و در هنگام تاریکی هوا برای این که به شما آسیب نرسانند باید آتش روشن کنید.

آدرس و نحوه دسترسی 

جنگل رویایی ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود، بخش بسطام و دهستان خرقان جای گرفته است و در منطقه البرز شرقی، ۱۲ کیلومتری روستای ابر می توانید آن را مشاهده کنید. برای این که یک سفر بی نقص را تجربه کنید؛ بهتر است پیش از سفر، مطالب مجله مستر بلیط را بخوانید و سپس با داشتن اطلاعات و آگاهی کامل به آن جا بروید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *