دریاچه زریوار مریوان، بزرگ ترین و زیباترین دریاچه آب شیرین در غرب ایران است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.‌ شهرستان خوش آب و هوای مریوان، در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده و با امکانات ویژه خود، جزء پر طرفدار ترین مناطق تفریحی در ایران است. مسافرانی که می خواهند به شهر مریوان سفر کنند، بهتر است از قبل اطلاعات کافی درباره این شهر و جاذبه های آن داشته باشند. از این رو پیشنهاد می کنیم مجله مستر بلیط را تا انتها دنبال کنید زیرا هر آن چه که لازم است بدانید را در اختیارتان قرار می دهیم.

تاریخچه

واژه زریوار از ۲ واژه زری به معنی دریا و پسوند وار تشکیل شده است که در گویش های هورامی و سورانی اربیلی به معنای دریاچه هستند. این دریاچه زیبا صد و دومین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹، جزء فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. قابل ذکر است که این تالاب زیبا از سال 1388 به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت نظر سازمان محیط زیست قرار گرفت زیرا در آن جا گونه های جانوری و گیاهی زیادی وجود دارد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

ارتفاع دریاچه زریوار از سطح دریا حدوداً 1285 متر است و دور تا دور آن را کوه هایی زیبا و درختان تنومند، احاطه کرده اند و جلوه ای بی نظیر پدید آمده است. طول دریاچه نیز 5 و عرض آن 1.6 کیلومتر و عمق آن بین 2 تا 5.5 متر است و افراد می توانند در آن جا به راحتی قایق سواری کنند. اگر به طبیعت گردی علاقمند هستید، کافی است بلیط اتوبوس مریوان را تهیه کنید و سری به دریاچه زریوار بزنید. فضای سرسبز فوق العاده جذاب اطراف دریاچه، آب شیرین آن، قرارگیری در بین صخره ها و دشت ها و گستره آبی چشم اندازی دیدنی ایجاد کرده اند و در آن جا افراد می توانند نهایت لذت را تجربه کنند. از آن جایی که آب دریاچه زریوار با چشمه های جوشان، آب باران و برف تأمین می شود؛ می توان گفت که این تالاب پذیرای حیوانات و گیاهان مختلف زیادی است و که در ادامه به معرفی ان ها می پردازیم.

  • پستانداران

پستاندارانی که در اطراف این دریاچه دیده شده اند شامل روباه قرمز، خرگوش، گراز و گربه وحشی می شوند و گاهی اوقات برای تغذیه کردن به اطراف تالاب می آیند.

  • پرندگان

بیش ترین گونه های جانوری در این منطقه را پرندگان تشکیل می دهند، و در حال حاضر بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر در آن جا زندگی می‌ کنند. برخی از این پرندگان شامل انواع چنگر، اردک سر حنایی و سرسبز، حواصیل خاکستری، بوتیمار بزرگ و کوچک، پرستوهای دریایی، کاکایی‌ ها، خوتکا، سنقر تالابی، دلیچه و گیلار هستند.

  • پوشش گیاهی

پوشش‌ های گیاهی دریاچه زریوار را برخی گیاهان شناور مانند سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم، نیلوفر آبی، نی، علف هفت بند، هزارنی، بارهنگ آبی، پیچک ها، لویی و بزواش، نعناع، گلابی وحشی، بادام، زالزالک و جگن تشکیل می دهند.
کسانی که بلیط های سفرشان را از سایت مستر بلیط خریداری می کنند می توانند به راحتی از تمام نقاط مختلف و گیاهان این منطقه بازدید نمایند و لذت ببرند.

  • آبزیان

در این دریاچه آبزیانی نظیر عروس ماهی، سیاه ماهی خالدار، ماهی گامبوزیا، سیاه ماهی معمولی، ماهی آمور سفید، کپور معمولی، کپور آیینه‌ ای، کپور سر گنده، مار ماهی، فیتوفاک و میگو غول پیکر دیده شده اند. دریاچه زریوار به عنوان مکانی تفریحی امکانات ویژه ای مانند نمایشگاه‌ های صنایع دستی، هتل زریوار، هتل نوروز و پارکینگ دارد و افراد می توانند دسترسی راحتی به آن ها داشته باشند.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

این تالاب، شرایط محدود کننده ای برای بازدید ندارد و افراد می توانند در آن جا به قایقرانی، پرنده نگری، ماهی گیری و تفریحات سالم دیگری که دوست دارند بپردازند. توجه داشته باشید که بازدید از این دریاچه کاملا رایگان است اما برای استفاده از امکانات موجود در آن جا باید هزینه ای را بپردازید و سپس استفاده کنید.

آدرس و نحوه دسترسی 

دریاچه آب شیرین زریبار یا زریوار در ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان واقع شده است و مسافران از سراسر دنیا می توانند با استفاده از هر گونه وسیله مسافربری و نقلیه ای که بخواهند، به آن جا بروند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *