چهارطاقی جره

چهارطاقی جره؛ معرفی + راه های دسترسی

چهارطاقی جره کجاست؟ آتشکده ها مکان های مقدسی بودند که پیروان دین زرتشت در آنها به عبادت خدای یکتا مشغول می شدند. برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند که زرتشتیان مردمانی آتش پرست بودند، در صورتی که چنین نیست بلکه آتش برای آنها از ارکان مقدس به شمار می رفت نه چیزی برای پرستش.

برخی از آتشکده ها به صورت چهار طاقی هایی به صورت منفرد در دشت و بیابان ها و به دور از خانه های مسکونی ساخته می شد. یکی از قوانین زرتشتیان در مورد آتش این است که آفتاب نباید به آن بتابد به همین دلیل آتشکده ها را طوری می ساختند که آتش از آفتاب به دور باشد.

در فصل 23 از کتاب پنجمِ دینکرد، چنین توصیه شده که «آتش باید 30 گام [هر گام= سه پا] دور از تباهیِ تن حیوان؛ و سه گام، دور از مدفوع و بوي زننده نگهداري شود. بعلاوه باید آن را از خاکستر زدود؛ و از مایعات، آلودگی و ریمنی ودُروندان دور نگاه داشت.

آتش را باید از اشعه ي خورشید و باد سرد و گرم، محافظت نمود؛ و از چوبِ خشک و پاکیزه، بدان خوراك داد». در این بخش از مجله مستر بلیط یکی از چهار طاقی های معروف عصر ساسانی را انتخاب کرده ایم که به شرح توضیحاتی درباره آنها می پردازیم.

درباره چهار طاقی جره

معرفی چهارطاقی جره

این بنا از دوران ساسانی به جای مانده است و در روستای بالاده استان فارس، بر بلندایی که مشرف به رودخانه جره است، قرار دارد. در اطراف این چهارطاقی که کاربری آن به عنوان آتشکده بوده است بازمانده هایی از ساختمان هایی به چشم می آید که احتمال داده می شود مکان زندگی راهبان بوده است.

این اثر تاریخی در سال 1317 به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است. آتشکده جره در نزدیکی جاده شاهی قرار داشته است و بسیاری معتقدند که یکی از چارطاقی ‌های اربعه‌ معروف زمان ساسانی است که توسط مهرنارسه، یکی از قدرتمندترین شخصیت‌ها در میان بزرگان آن زمان ساخته شده است.

معماری چهار طاقی جره

یکی  از مشخصه های اصلی این بنا قرار گیری آن در بیرون از مناطق مسکونی است، این کار را برای دور نگه داشتن آتش از انجام داده اند. همانطو که از نام آن پیداست دارای چهار ستون است که سقف گنبدی شکل را می دارند.

طول هر پایه برابر با حدود 14 متر است که اندازه ضخامت در نزدیکی زمین بیشتر از قسمت های بالایی است، دلیل انجام این کار استحکام بخشیدن به پایه ها برای نگهداری از سقف بوده و قطر گنبد آن نیز  8.70 متر و همچنین فاصله بین هر پایه 6.70 متر است. مصالحی که برای ساخت آن به کار برده اند سنگ های تراش خورده با نمای محدب و ملاط گچ بوده است، که باعث افزایش زیبایی در این بنا شده اند.

فرضِ این که چارطاق آتشخانه ها، از ابتدای ساخت، داراي دهانه هاي گشوده بوده و دربی نداشته اند تا آتش را از باد و باران و آلودگی حفظ کند، نادرست می باشد. شواهد تاریخی و باستان شناسی، نشان می دهد که چهارطاقِ آتشکده ها دارای درب هایی (احتمالا چوبی و مطلّا، یا با پوشش پارچه ايِ ضخیم) بوده که بعدها تخریب و کنده شده است.

سفر به کازرون را می توانید با خرید بلیط اتوبوس کازرون از مستر بلیط به صورت آنلاین شروع کنید. این روش خرید یکی از مطمئن ترین و آسان ترین روش های خرید است، همچنین مزایایی نیز برای شما به همراه می آورد.

دسترسی به چهار طاقی جره

راه های دسترسی به چهارطاقی جره

این چهار طاقی در فاصله 58 کیلومتری از شهر کازرون قرار دارد، برای این به دیدن این اثر تاریخی بروید باید در جاده کازرون – بالاده قرار بگیرید. پیشنهاد ما به شما برای دیدار از این بنا استفاده از خودرو شخصی است زیرا راحت تر و با آسایش خاطر به این منطقه می روید. استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز امکان پذیر است ولی تنها کمی کار شما را مشکل می کند.

شرایط بازدید

موقعی که به بازدید از بنا بروید نیازی به پرداخت هزینه ندارید، تنها نکاتی که باید به آنها توجه داشته باشید رعایت نظافت در اطراف این بنا و استفاده از لباس و کفش مناسب است.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل کازرون شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *