باغ عفیف آباد

باغ فتح آباد؛ تاریخچه + راه های دسترسی

باغ فتح آباد کجاست؟ در بین لیست شهر هایی که عمر طولانی تر و بیشترین آثار باستانی و تاریخی را دارند؛ شهر کرمان جزو پنج مورد اول قرار می گیرد. منطقه ای که به گواه متون و کتیبه های به جا مانده از گذشته قدمتش به زمان امپراطوری هخامنشیان و دقیق تر، داریوش بزرگ باز می گردد.

کرمان همواره جزو پر اهمیت ترین شهر ها از نظر حاکمان محسوب می شد؛ به همین علت توجهی خاصی متوجه آن بوده و نمونه های بی شمار و بسیار زیبایی از هنر و معماری دوره های مختلف تاریخی در آن قابل مشاهده است. در بین 7 هزار اثر باستانی که در این منطقه پیدا شده، 700 مورد از آن ها به ثبت ملی رسیده اند.

در این میان یکی از درخشان ترین جاذبه ها باغ فتح آباد است. باغی با طراحی و ظاهری خیره کننده که این بخش از مجله مستر بلیط را به آن اختصاص داده ایم؛ در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات جاب تری در این باره بدست آورید.

تاریخچه باغ فتح آباد

باغ فتح آباد در طی روی کار بودن حکومت قاجار ساخته شد. قضل علی خان بیگلربیگی والی وقت کرمان دستور برپا کردن عمارت را در سال ۱۲۵۵ صادر کرد. این باغ به علت اینکه فضل علی خان بانی ساخت آن بود به اسم بیگلر بیگی نیز شهرت دارد.

نکته جالب توجهی دیگری که وجود دارد مربوط به زمینی است که سازه در آن واقع شده، این زمین وقفی بوده و به همین دلیل در حال حاضر هم زیر نظر اداره موقوفات استان کرمان اداره می‌شود.

تا قبل از اینکه عملیات مرمت و بازسازی بر روی این اثر آغاز شود، بنا تا مدت ها مهجور مانده بود و در کمال بی توجهی روز به روز بیشتر آسیب می‌دید، حتی تا مدت ها محل تجمع معتادان و مهاجران غیر قانونی بود. در نهایت، ۱۱ دی ۱۳۸۱ این جاذبه در بین لیست آثار ملی ایران جای گرفت.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

فتح آباد در واقع الگوی اولیه ای برای ساخت باغ شاهزاده بود، هر دو این موارد دارای معماری و نقشه بی نقصی هستند و نمونه هایی عالی برای معرفی ذوق و سلیقه صنعت گران و هنرمندان ایرانی به حساب می آیند.

این مجموعه با مساحتی ۱۳ هکتاری و ۱۵۰۰ متر زیر بنا در زمره وسیع ترین ها در نوع خود محسوب می شود و سبک طراحی آن تلفیقی چشم نواز از معماری ایرانی و اروپایی است. در اطراف هم سرسبزی و طراوت گیاهان و درخت ها بسیار جلب توجه می ‌کند.

بلافاصله پس از ورود با حوضی عظیم و ۶۰ متری رو به رو می شوید که انعکاس شمایل بنا در آب و نور پردازی های پیرامون آن تصویر واقعا خیره کننده ای را خلق کرده است. در منتهی الیه بخش شمالی باغ ساختمان اصلی پیش روی شماست، سازه ای که در دو طبقه مجزا و دو طاق نمای گچ بری شده زیبا در مقابل تان قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در عمارت نیز تماما گل و خشت خام است، در آخر آن را با لایه نازکی از گچ سفید پوشانده اند.

اتاق ها کاملا با سبک معماری دوره قاجار منطبق و دیزاین داخلی آن به ظریف ترین حالت ممکن آراسته شده است. ویژه ترین اتاق را هم شاه نشین می خوانند. یکی دیگر از بخش های مشهور باغ، موزه حکام نام دارد که همانطور که از عنوانش پیداست، به نگهداری از آثار و یادگار هایی از حاکمان و والیان مختلف کرمان اختصاص یافته است.

اتاق نقاشی که در حال حاضر می تواند پذیرای تماشاگران باشد، با نقاشی هایی نفیس و کهن سال و البته دیوار نگاره هایی زر اندود، در گذشته به جز شخص حاکم و پادشاه کسی حق ورود به آن را نداشت.

مستر بلیط توصیه می کند در صورتی که به دیدن باغ و بنای خیره کننده فتح آباد یا بیگلر بیگی سفر کردید، حتما وقت بیشتری صرف کرده و از هیچ قسمتی بدون دقت و تمرکز کافی نگذرید. یکی از این موارد در شرق سازه اصلی واقع و تحت عنوان عمارت چهار فصل مشهور شده است.

این ساختمان یک طبقه با آن گنبد زیبا، ایوان ها و ستون های گچ بری شده و ریزه کاری های ظریف اش، به تنهایی قدم بزرگی در جهت جذاب تر شدن فضای کلی مجموعه برداشته است. عمارت چهار فصل در حال حاضر این امکان را فراهم کرده که بتوان از آن به عنوان سالنی برای برپایی جشن های مختلف استفاده کرد. در واقع باید آن را در موارد خاصی، یک بخش VIP  دانست.

شاید تا به حال شهرت و آوازه گیاهان دارویی کرمان به گوش تان رسیده باشد، جالب خواهد بود اگر بدانید نه تنها وسیع ترین زمین کشت این گیاهان، در باغ فتح آباد است؛ بلکه در کل کشور نیز این رتبه به همین زمین ها اختصاص پیدا کرده است.

این ابتکار و ایجاد کاربری جدید برای فضای پیرامونی باغ برای تامین بخشی از هزینه های مرمت و نگهداری آن شکل گرفت و تا حدود قابل توجهی در تحقق هدفش موفق عمل کرد.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

بازدید از این اثر تاریخی ارزشمند و باشکوه برای هر فرد ایرانی ۳ هزار تومان و هر توریست خارجی ۱۲ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت. در اکثر اوقات سال می توانید بدون نگرانی به شهر کرمان سفر کرده و به تماشای بنای فوق العاده فتح آباد بپردازید و خاطره ای خوش را برای خود خلق کنید. همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ درهای مجموعه به روی گردشگران باز خواهد بود.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل کرمان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

راه های دسترسی به باغ فتح آباد

آدرس زیر سر راست ترین مسیر به سمت باغ فتح آباد است. با در نظر گرفتن سلیقه خود می توانید پس از یک سفر هوایی در فرودگاه کرمان پیاده شده و به ادامه راه بپردازید و یا تنها با خرید بلیط اتوبوس کرمان سفر خود را آغاز کنید.

به یاد داشته باشید که در مسیر دسترسی به باغ امکان تاکسی گرفتن یا وسایل نقلیه عمومی فراهم نیست، پس دقت داشته باشید که اگر با خودروی شخصی راه را طی نمی کنید، از قبل تاکسی دربست کرایه کرده باشید تا راه برای تان اذیت کننده نشود.‌

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *