سینما شیرین

سینما شیرین؛ تاریخچه + راه های دسترسی

سینما شیرین کجاست؟ آبادان شهری پر از دیدنی های با عظمت و مردمانی خون گرم و مهمان نواز، به آب و هوای گرم و آفتابی خود مشهور است و مقصدی مناسب برای مسافرت‌ های پاییزی و زمستانی به شمار می رود.

آبادان سینما ها و جاهای دیدنی خیلی زیادی دارد. اما سینما شیرین از جمله دیدنی های شهر آبادان به شمار می ‌آید که چندین سال است هیچ گونه فعالیتی ندارد اما در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۸۵ به شماره ۱۵۶۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این سینما که در اختیار بخش خصوصی بود با هماهنگی‌ برای جلوگیری از تخریب و همچنین حفظ این اثر فرهنگی و تاریخی به تملک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درآمد.

در اثر جنگ بین ایران و عراق، امروز از بزرگترین و مجهزترین سینمای ایران خرابه‌ ای تنها در گوشه ‌ای از شهر آبادان باقی مانده است که افراد به آن خیلی توجهی ندارند. سینما شیرین آبادان بزرگ ترین سینمای کشور ایران است که نمونه این سبک در هیچ جای ایران یافت نمی شود.

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران امسال سه دانگ از شش دانگ سینما شیرین را از صاحبان آن خریده است و سال آینده مابقی این ملک را خریداری خواهد کرد و سپس آن را باز سازی می کنند. با دنبال کردن این بخش از مجله مستر بلیط می توانید اطلاعات بیشتری در مورد سینما شیرین به دست آورید.

تاریخچه سینما شیرین

تاریخچه سینما شیرین

تاریخچه سینما شیرین در آبادان مربوط به زمانی است که پالایشگاه نفت در آبادان ساخته شد و این شهر به سرعت پیشرفت کرد، به طوری که می‌ توان گفت آبادان نخستین شهر مدرن ایران بود، شهری که بزرگترین پالایشگاه جهان را در خود جای داده است.

سینما شیرین آبادان که با قدمتی ۹۰ ساله یکی از چندین سینماهای آبادان در قبل از انقلاب می ‌باشد در سال ۱۳۱۰ در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر توسط بخش خصوصی و یک تاجر هندی ساخته شد.

هم زمان سینماهای بسیار زیادی نیز در این شهر ساخته شد، سینما تاج که به شکل پنجه عقاب ساخته شده بود و سینما شیرین از مهم ترین این سینما ها بودند. این سینما از قدیمی ‌ترین سینماهای ایران است.

سینما شیرین آبادان در آن زمان تنها سینمای غیردولتی به شمار می ‌رفت به همین خاطر بعد از بازگشایی درب ‌های آن، مردم آبادان استقبال زیادی از آن کردند. سینما شیرین بعد از انقلاب به فعالیت خود ادامه داد اما با شروع جنگ عراق علیه ایران تعطیل شد. پس از جنگ هم خسارت های زیادی به آن وارد شد، به همین علت مانند بیشتر سینماهای آبادان مجدداً راه اندازی نشد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف سینما شیرین

نقشه و قسمت های مختلف سینما شیرین

 سینما شیرین آبادان نخستین ساختمان سه طبقه در خاورمیانه بوده‌ است که به عنوان یکی از آثار فرهنگی تاریخی پر طرفدار به شمار می رود. در ابتدا شامل تنها 2 سالن سرپوشیده و یک سالن تابستانی با ظرفیت حدوداً 700 نفر در این سینما بوده است، اما با استقبال چشم گیر مخاطبان هنر که به سینما شیرین سر می زدند، دو طبقه دیگر نیز به آن اضافه شد.

در نتیجه سینما شیرین لقب بزرگترین سینمای ایران را از آن خود کرد. ساختمان قدیمی و خراب این سینما با صندلی‌ هایی که مربوط به 80 سال پیش است تنها از آن سینمای پر شکوه باقی مانده است. این سینما که در مرکز تجاری شهر آبادان قرار داشت، از سینماهای پرطرفدار مردم آبادان بود.

با وجود سینماهای دولتی یا وابسته به شرکت‌ ها، وجود سینما شیرین لذت تماشای فیلم در سالنی بزرگ را برای عموم مردم فراهم کرد. شما می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط در هر کجا و هر زمانی، برای خرید بلیط ارزان و بدون مشکل آبادان اقدام نمایید و از رفت و آمد های پر هزینه و زمان بر نیز خود داری کنید.

در این سینما اغلب فیلم ‌های ایرانی پخش می شده است و گاهی اوقات نیز فیلم های هندی و آمریکایی نیز اکران می شد. یک نمونه از فیلم های پر طرفدار آن زمان، فیلم گنج قارون بود که حدودا نزدیک به دو تا سه ماه روی پرده این سینما بوده است و مردم زیادی برای دیدن این فیلم به سینما می آمدند.

سال ها پیش سینما شیرین از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بود و فیلم‌ های ایرانی جذاب و جدیدی هم چون رگبار، سلطان قلب‌ها، فرار از تله، کندو، آقای هالو، پستچی و اسرار گنج دره جنی در آن به نمایش در آمده اند.

شرایط بازدید از سینما شیرین

شرایط بازدید از سینما شیرین

اگر قصد دارید که به آبادان سفر کنید می توانید از قبل بدون هیچ گونه دردسر به صورت اینترنتی یا حضوری بلیط هواپیما آبادان را خریداری کنید و سفری راحت را تجربه کنید. ساختمان سینما شیرین در 1 کیلومتری اروند رود و در گوشه‌ ای از خیابان شهید منتظری قرار گرفته است. شاید اگر خیلی دقت نکنید، نتوانید آن را ببینید زیرا مغازه ها و ساختمان ‌های اطراف نمای آن را پوشانده ‌اند.

برای بازدید از تاریخ سینمای ایران باید وارد خیابان شهید منتظری شوید. بلوار دهداری در شمال یا بلوار معلم در شرق شما را به میدان انقلاب و سپس خیابان شهید منتظری می‌ رسانند. کمی بعد از پارک شهرداری و در نزدیکی موزه بنزین خانه آبادان، ساختمان سینما شیرین دیده می‌ شود.

برای ورود به ساختمان سینما خرید بلیط نیاز نیست، زیرا اصلا کسی به این ساختمان توجهی ندارد. هر ساعت از شبانه‌ روز را که دوست داشتید برای بازدید و عکاسی از گذشته‌ های فراموش ‌شده تاریخ این سرزمین، می توانید به سینما شیرین آبادان سر بزنید.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل آبادان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

راه های دسترسی به سینما شیرین

دسترسی به این شهر تاریخی و زیبا با هر وسیله نقلیه ای که دوست دارید و راحت تر هستید امکان پذیر می باشد. اگر زمانی قصد داشتید به همراه خانواده و یا دوستان تان با اتوبوس به دیدن این شهر بروید، به شما پیشنهاد می کنیم که به صورت آنلاین بلیط هواپیما آبادان را خریداری کنید و دیگر زمان خود را صرف رفت و آمد های طولانی نکنید.

سینما شیرین در آبادان، خیابان دشت آزادگان یا همان خیابان کشتارگاه، پل جوادیه، بین کوچه های بازارچه و شهید ابوالفضل شمالی قرار دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *