همان طور که می دانید در ایران، تنگه ها و دره ‌های بسیار زیبایی وجود دارد که جزء جاهای عجیب و بی نظیر در دنیا هستند. یکی از فوق العاده ترین این دره ها در رفسنجان، دره راگه است که ویژگی های بسیار خاصی دارد. این دره زیبا در گذشته به دره مرگ مشهور بود و به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی که دارد؛ هر ساله افراد گردشگر زیادی بلیط هواپیما رفسنجان را تهیه می کنند و به دیدن آن می روند. چشم اندازه فوق العاده و جذاب این دره برای تمام افراد حیرت انگیز است و بی شک در هیچ جای دنیا، دره ای مانند آن را نمی توانید پیدا کنید. یکی از خاص ترین و فوق العاده ترین خصوصیات دره راگه وجود صخره هایی بلند با اشکال مختلف است. در اطراف این دره، رودخانه های کم عمقی وجود دارد که در آن روان هستند و جذابیت بی نظیری را ایجاد کرده اند. اگر می خواهید بیشتر با دره تاریخی راگه آشنا شوید، تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

تاریخچه دره راگه

قدمت و تاریخچه پیدایش این دره زیبا به 20،000 سال پیش مربوط می شود و تقریبا عمر آن به دوران چهارم زمین شناسی باز می گردد. این دره با این که عمر بسیار کهنی دارد، اما از مقاومت بالایی برخوردار و پس از گذشت این سال ها، به آن آسیب و فرسایشی وارد نشده است.

تاریخچه دره راگه

نقشه و معرفی بخش های مختلف

عمق این دره جذاب در برخی از قسمت ها، به 80 متر می رسد و اگر از بالا آن را تماشا کنید، بسیار شگفت زده خواهید شد. با این که دره راگه کویری است اما در اطراف آن آب های روانی نیز جریان دارد و در برخی از جاها باید از رودخانه عبور کنید. همان طور که در ابتدای مجله مستر بلیط گفته شد، دره مرگ ویژگی های خاصی دارد، به طوری که بر روی دیواره ‌های آن و قسمت های مختلف سنگ ها، ساختارهایی بی نظیر از سنگ تراشیده‌ های باستانی به چشم می خورد. صخره های زیبای این دره دارای اشکال مختلفی هستند و اکثر افرادی که به صخره نوردی علاقمند هستند، دره راگه را برای خود انتخاب می کنند و به آن جا می روند. همچنین تماشای آسمان کویر در شب، می تواند برای تان بسیار جذاب باشد و پیشنهاد می کنیم از این تفریح جالب نیز بهره ببرید. در نزدیکی دره مرتفع راگه، سومین ژئو پارک ایران، ژئو پارک ارس و ژئو پارک جهانی قشم، قرار دارد و می توانید از آن ها نیز بازدید به عمل آورید. نا گفته نماند که حیات وحش دره راگه نیز بسیار متنوع است و شامل؛ پرندگان زیبایی همچون عقاب، کبک و دراج می‌شود. در قلب این تنگه بزرگ، چندین حفره وجود دارد که پرندگان از آن ها به عنوان لانه استفاده می کنند و شما می توانید با خرید بلیط اتوبوس رفسنجان از نزدیک تماشای شان کنید.

شرایط بازدید از دره راگه

بازدید از این جاذبه طبیعی و زیبا کاملا رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ای بابت ورودی ندارید. همچنین شما می توانید در هر روز و ساعتی که بخواهید، به آن جا بروید. البته بهتر است در حین سفر، به یک سری نکات ایمنی توجه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. بهتر است تمام وسایل ضروری و مهم مانند کفش مخصوص پیاده روی، آب آشامیدنی، عینک آفتابی، کلاه، لباس اضافه و … را همراه داشته باشید. همچنین بهتر است با یک فرد با تجربه که این منطقه را به خوبی می شناسد، همسفر شوید تا گم نشوید. پیش از سفر نیز توصیه می شود هواشناسی را چک کنید و اگر هوا بارانی و یا برفی بود سفر را کنسل کنید. زیرا امکان دارد سنگ های ریز صخره به پایین ریزش کنند و یا این که سیلاب راه بیافتد.

شرایط بازدید از دره راگه

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

برای دیدن این دره با شکوه، ابتدا باید به رفسنجان بروید. رفسنجان تقریبا 115 کیلومتر با کرمان فاصله دارد و دره راگه در جنوب شرقی‌ آن قرار گرفته است. اگر می خواهید با استفاده از خودروی شخصی به آن جا بروید، باید بدانید که یک سفر 9 ساعته، پیش رو خواهید داشت. این مسیر ابتدا از اتوبان قم شروع خواهد شد و سپس از کاشان، نائین، میبد و یزد عبور می کند. توجه داشته باشید که به غیر از خودرو شخصی، راه‌ های مختلف دیگری هم برای رسیدن به این دره وجود دارد. اتوبوس ‌های تهران – رفسنجان، معمولا از پایانه جنوب حرکت می ‌کنند. یا این که از تهران می توانید با استفاده از قطار، به کرمان بروید و در ایستگاه احمد آباد از آن پیاده شوید. ایستگاه احمد آباد تا شهر رفسنجان، حدود 40 کیلومتر فاصله دارد. البته بهتر است بدانید که این شهر، فرودگاه هم دارد و می‌ توانید به راحتی بلیط هواپیما رفسنجان را تهیه کنید و به آن جا بروید. بعد از این که به شهر خوش آب و هوای رفسنجان رسیدید؛ باید به دنبال تابلوهای راهنما برای رسیدن به این دره باشید و خودتان را برای مسیرهای فرعی و خاکی، آماده کنید. در بین راه با تابلو روستای ناصریه رو به رو خواهید شد، توجه داشته باشید که باید از این روستا بگذرید. بعد از این که از روستای ناصریه عبور کردید، با یک خروجی آسفالت در سمت راست تان رو به رو می شوید و باید وارد جاده فرعی شوید. حدود چند دقیقه که این راه را دنبال کنید، جاده از آسفالت به خاکی تبدیل می‌ شود. تقریبا 10  کیلومتر که جلو بروید، به راحتی دیواره‌ های دره راگه را مشاهده خواهید کرد. ممنون از این که تا انتهای این مقاله جذاب، همراه ما بودید. امیدواریم از مطالب ذکر شده، لذت کافی را برده باشید و سفری عالی، تجربه کنید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *