ایوان قدمگاه

ایوان قدمگاه کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

ایوان قدمگاه کجاست؟ شهرستان ارسنجان یکی از شهرستان های استان فارس است که در قسمت مرکزی آن قرار دارد و از قدمت بالایی برخوردار است. از شهر ارسنجان در کتب هایی که از گذشته باقی مانده است مانند فارسنامه ناصری، آثار العجم فرصت الدوله شیرازی، بستان السیاحه زین العابدین صوفی، دائرةالمعارف علامه دهخدا نام برده‌اند.

اما تاریخ صحیح و دقیقی که بتوان بر آن استناد جست و سال بنای این شهر را مشخص کرد در دست نیست. قدمت تاریخی این شهر باعث شده است که در آن آثار تاریخی مختلفی مثل مسجد جامع، مدرسه سعیدیه، ایوان قدمگاه مربوط به دوره هخامنشی، قلاتخوار، جمال آباد، تل مهره‌ای (کمال‌آباد)، قصر منوچهر، مربوط به دوره ساسانی، تل تیموریان و تل کاخ، سد دختر، چشمه گمبان و … به چشم بخورد.

این شهر را درخت ها و اغ های فراوان احاطه کرده که باعث شده است از آب و هوایی مناسب برخوردار باشد. این موضوع به همراه گذشته تاریخی آن باعث شده است افراد زیادی به قصد گذراندن اوقات فراغت به این شهرستان سفر کنند. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از آثار تاریخی این شهرستان یعنی ایوان قدمگاه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم، پس تا انتهای این مطلب را دنبال کنید.

معرفی ایوان قدمگاه

معرفی ایوان قدمگاه

ایران یکی از کشورهایی است که سراسر آن می توانید آثار تاریخی مختلفی را ببینید. امروزه آثار باستانی، تاریخی و جاذبه های فرهنگی، عوامل مهمی در جذب گردشگری است، چرا که آثار باستانی و کهن هر جامعه ای معرف فرهنگ خاص همان کشور و دارای ویژگی ها و ارزش هایی درخور توجه همان مملکت و مرز و بوم است.

این آثار دارای ارزش های معنوی بسیار زیاد برای آن قوم و جاذبه ای برای دیگران است و در نتیجه باعث جلب و جذب دیگران برای بازدید و شناخت آن جاذبه ها و آثار می شود. ایران جزء ده کشور برگزیده توسط یونسکو از نظر  داشتن آثار تاریخی است به همین خاطر از مقاصد اصلی برای گردشگری تاریخی به شمار می رود.

یکی از شهرهای ایران که آثار تاریخی متعدی دارد شهر ارسنجان است که می توان ایوان قدمگاه را در آن دید. این سازه که کاربری آن به طور دقیق مشخص نیست از دوران هخامنشنیان باقی مانده است.

تحقیقات باستان شناسی

تحقیقات باستان شناسی

این بنا در نزدیکی روستای چاشت خوار واقع شده است و در ۱۸۸۱ میلادی توسط سروان H. L. Wells از ارتش بریتانیا کشف شد که پلان آن را منتشر کرد. بعد ها فرصت الدوله شیرازی و لویی واندنبرگ و بعد از آن‌ها ایرانشناسان دیگری آن را مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدا فکر می کردند که این بنا مقبره ای است و بعد از آن نیز تصور می شد که این بنا، ساختمانی نیمه کاره است ولی طی آخرین بررسی هایی که در سال 2007 بر روی این بنا انجام گرفت مشخص شد که بنایی کامل است.

مقبره بودن این بنا نیز منتفی گشت و گفته شد احتمالا اینجا مکانی بود که در آن مراسمی برای گرامیداشت آناهیتا ایزد بانوی آب ایران باستان انجام می شد و در روزهای قبل از نوروز این مراسم را اجرا می کردند. برای سفر به ارسنجان اتوبوس بهترین گزینه است و برای این کار می توانید بلیط اتوبوس را از مستر بلیط به صورت آنلاین خریداری کنید.

برای رزرو هتل می توانید به صورت آنلاین اقدام کنید و در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.

ساختار ایوان قدمگاه

این سازه که جزء آثار دستکند به شمار می رود، بر كوه سنگی كنده و از دو ایوان سنگی تشكیل شده است. دو پلكان، ایوان اول را به ایوان بالاتر رتبط می کند و در ایوان بالایی نقوشی بر صخره دیده می شود. عناصر معماری بنای صخره ‌ای قدمگاه شامل سه تراس (صفه)، سه پلکان، تاقچه‌هایی در دیواره‌ های روبرو، سمت چپ و راست، حفره‌ هایی در اطراف بنا است.

راه های دسترسی

راه های دسترسی ایوان

برای اینکه این بنا را بتوانید ببنید باید به 25کیلومتری شهر ارسنجان و روستای چاشت خوار سفر کنید. برای این کار هم می توانید با خودرو شخصی این سفر را انجام دهید و هم با کمک خودرو های حمل و نقل درون شهرستانی که از ارسنجان به سمت این روستا می روند این کار را بکنید.

بازدید از  ایوان قدمگاه

اگر دوست دارید از این بنا دیدن کنید باید بدانید که این بنا در ارتفاعات قرار دارد و باید کمی کوه نوردی داشته باشید پس حتما از کفش و لباس مناسب برای این کار استفاده کنید. در روزی که از این ینا بازدید کردید بهتر است در طبیعت اطراف نیز به گردش بپردازید و از آب و هوای پاک و مناسب آن نیز استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *